Nieuws

Verrassing: 400cc vier-in-lijn van Kawasaki

De Ninja ZX-4R zagen we echt even niet aankomen. De hoogtoerige gillende Japanse 400cc vier-in-lijn is na lange afwezigheid weer terug. De droge maar opwindende cijfers: 80 pk, 188 kilo en 15.000 tpm.

De dagen van weleer lijken terug. In de jaren negentig smulden we van de hightech 400’tjes die de Japanse fabrikanten voor de eigen markt produceerden en die als exclusieve snoepjes met heel veel ‘R’en’ ook naar Europa kwamen. Honda had zijn CBR400RR en VFR400R, Yamaha de FZR400RR, Suzuki de GSR-R400R en Kawasaki de ZXR400. (blik hier terug op die tijd) Die laatste heeft nu een opvolger. Of drie eigenlijk.

De Ninja ZX-4R is uitgerust met een compleet nieuw ontwikkelde 399 cc viercilinder met een vermogen van 77 pk (80 pk met Ram-Air). Het blok heeft een toerenbereik van meer dan 15.000 tpm en daarbij klinkt het – zoals Kawasaki alvast verklapt – een uitlaatgeluid zoals alleen een hightech viercilinder dat kan.

Een lichte gesmede nokkenas en gegoten aluminium zuigers maken het hoge toerental mogelijk. Een lichtgewicht vliegwiel zorgt voor een gretige motorrespons. De slipperclutch voorkomt een blokkerend achterwiel bij snel terugschakelen. De SE- en RR-uitvoeringen zijn verder standaard voorzien van een quickshifter.

Kawasaki heeft direct drie varianten in de aanbieding. De Ninja ZX-4R SE is standaard uitgerust met: quickshifter, smoke windscherm, USB-aansluiting en valdoppen. Topmodel Ninja ZX-4RR heeft bovendien: Showa SFF-BP voorvork met instelbare veervoorspanning, Showa BFRC-lite schokdemper en een RR-kleurstelling.

Bij het frame maakt Kawasaki naar eigen zeggen gebruik van de ervaring die het opdeed in het WSBK. De gewichtsverdeling, het scharnierpunt van de swingarm en ophanging van het motorblok zijn op de Superbikes gebaseerd. Voor het frame kiest Kawasaki niet als bij de ZXR400 van weleer voor aluminium, maar voor staal. Een Ø 37 mm upside-down-vork veert de voorkant af. De voorremmen bestaan uit semi-zwevende dubbele remschijven van Ø 290 mm met radiaal gemonteerde monobloc-remklauwen.

De nieuwste generatie 400 heeft natuurlijk elektronica aan boord. Deze kleine Ninja heeft geïntegreerde rijmodi die KTRC (Kawasaki Traction Control) en Power Modes aan elkaar koppelen met keuze uit vier verschillende modi – Sport, Road, Rain en Rider. De tractiecontrole laat zich ook volledig uitschakelen voor een pure rijervaring.

In Amerika, Canada, Filipijnen en Indonesië is de Ninja ZX-4R dit voorjaar al beschikbaar. Wij moeten wachten tot de herfst van 2023. Het is ook nog even wachten op de prijzen.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws