Nieuws

Lanceert Yamaha nieuwe automatisch schakelende versnellingsbak?

In twee recent opgedoken patentaanvragen van Yamaha legt de Japanse fabrikant een geautomatiseerde versnellingsbak en koppeling vast voor de CP2-motor van de MT-07, Ténéré 700, Tracer 7 en R7.

Na Kawasaki en Honda heeft het Europees Octrooibureau twee uitvindingen van Yamaha gepubliceerd, die duiden op de automatisering van een conventionele handgeschakelde versnellingsbak. Het gaat daarbij om de aansturing van de koppeling en het schakelpedaal met behulp van een computer.

Hoe het systeem precies gaat werken is nog even afwachten, maar duidelijk lijkt wel dat de elektromechanische componenten, die op het versnellingsbakhuis onder de brandstofinjectie zijn geplaatst, de koppeling en schakelpedaal middels hevels bedienen en dus niet via stappenmotoren, zoals bij het onlangs gepresenteerde E-Clutch-systeem van Honda.

Dat duidt er op dat Yamaha een compact koppelings- en transmissieregelsysteem probeert te ontwikkelen dat kan worden ondergebracht in de originele regeleenheid. ‘Packaging’ is hier het toverwoord, waarbij het er dus om draait hoeveel ruimte componenten in een motorfiets innemen.

Met de MT-07 als voorbeeld beschrijft Yamaha in de aanvraag hoe het geautomatiseerde systeem op de CP2-blok zou moeten ‘werken’. In de tweede aanvraag wordt een R7 gebruikt, waarbij de bedieningsunit(s) vlakbij het balhoofd en de cilinderkop zijn geplaatst. Aannemelijk lijkt dus dat als Yamaha dit systeem introduceert, het op alle CP02-twins zal passen. Het is niet bekend of en wanneer Yamaha het systeem doorontwikkelt tot productierijpheid. Het uiterst gedetailleerde ontwerp, met name de positie en montage van de bedieningsunit, geeft in ieder geval aan dat de ontwikkeling al in een vergevorderd stadium is.

 

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws