Warmdraaien – Klassieker van morgen
Het zou zomaar kunnen dat je zojuist de cover van een unieke MotoPlus hebt omgeslagen voordat je op deze pagina bent belandt. Niet omdat het papier op was toen deze MotoPlus werd gedrukt en jij nu het enige exemplaar in handen hebt dat van de drukpers is gerold. Nee, eerder vanwege één van de onderwerpen op die cover: de gloednieuwe MV Agusta Enduro Veloce.
Die zag ik even niet aankomen, tot de uitnodiging voor de officiële presentatie op Sardinië in de bus viel. Tuurlijk, op de afgelopen EICMA trokken de Italianen met veel toeters en bellen het doek van de LXP Orioli, een peperduur eerbetoon aan de Dakar-overwinningen die Edi Orioli in 1990 en 1994 boekte in het zadel van een Cagiva Elefant 900ie in een haast iconisch geworden kleurstelling. Die roemruchte Dakar-machine werd echter niet aangedreven door een blok van MV Agusta, maar door een 904cc V-twin van Ducati, dat destijds onderdeel was van Cagiva. Vandaar ook dat Ducati met de DesertX eveneens de ‘nalatenschap’ van die Orioli-Cagiva claimt. Hoe dan ook, Cagiva verkocht Ducati halverwege de jaren negentig aan een Amerikaanse investeringsgroep en was een paar jaar eerder al eigenaar geworden van de merkrechten van MV Agusta. De wegen van de twee Italiaanse merken raakten dus gescheiden en binnen Cagiva groeide MV Agusta al snel uit tot het hoofdmerk met Cagiva en Husqvarna als sub-merken.
Zo is het kringetje rond en ook MV’s ‘claim to fame’ rond die inmiddels legendarische Cagiva Elefant van Orioli helder. Dat brengt me weer bij die LXP Orioli. Dat die er uiteindelijk toch gekomen is, was al een wonder op zich. Exact een jaar geleden publiceerden we in MotoPlus 9 van 2023 een interview met Stefan Pierer, de grote roerganger van Pierer Mobility met in de portefeuille de merken KTM, Husqvarna en GasGas en destijds een nog aardig vers verworven minderheidsbelang in MV Agusta. De Italiaanse fabrikant had een paar maanden eerder, op de EICMA van 2022, trots het prototype van die LXP gepresenteerd, de Lucky Explorer 9.5 en daarnaast ook nog de lichtere 5.5. Maar Pierer was op zijn zachtst gezegd niet bepaald onder de indruk van MV’s inspanningen. “Niemand zit te wachten op die modellen, en al helemaal niet met deze naam. Ze moeten terug naar hun roots en high-end modellen maken”, was hij destijds nogal stellig.
Fast forward naar 2024. De LXP Orioli is inmiddels een feit, wel met een andere naam inderdaad, en heeft dus gezelschap van een voordeliger – alhoewel ‘iets minder duur’ een betere aanduiding is – zustermodel, die Enduro Veloce die als een verrassing uit de hoge hoed kwam. Een ander feit is dat Pierer Mobility ondertussen een meerderheidsbelang in MV Agusta heeft en Hubert Trunkenpolz – inderdaad van de ’T’ in KTM – inmiddels heeft aangesteld als algemeen directeur en vooruitgeschoven pion. In een interview dat we onlangs met Trunkenpolz hadden – zie ook de rubriek Newsflash verderop – geeft ook hij aan ietwat meer omfloerst aan niet per se een voorstander van die nieuwe Enduro Veloce te zijn: “Voor mij is deze Enduro een product dat niet noodzakelijkerwijs overeenkomt met het DNA van MV Agusta. Onze ontwikkelingsprioriteiten liggen bij de klassiekers van MV”.
Afijn, wie tussen de regels door leest, zou zomaar eens de conclusie kunnen trekken dat de LXP Orioli en ook de Enduro Veloce een toegift zijn geweest van het vorige management bij MV Agusta en onder het bewind van Pierer Mobility wellicht een kort leven beschoren zijn. Mocht dat vermoeden werkelijkheid worden, dan hebben we inderdaad een unieke MotoPlus-cover en hebben aanstaande kopers van een van beide modellen straks al de klassieker van morgen in de garage staan.
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus