Nieuws

DAB 1 α, smakelijke elektrische ‘125’ van Franse makelij

De in 2021 gepresenteerde Concept-E debuteert nu officieel als de DAB 1 α. Er worden 400 exemplaren van deze stijlvolle elektrische ‘125’ van Franse makelij gemaakt.

DAB Motors was aanvankelijk gespecialiseerd in custombikes met conventionele verbrandingsmotor. De Franse start-up uit Bayonne presenteerde zijn elektrische Concept-E echter al in 2021. En in de zomer van 2023 sloot Peugeot Motocycles zich aan bij DAB Motors. Met deze sterke steun, zowel financieel als technisch, kon de Concept-E verder worden ontwikkeld en klaargemaakt voor serieproductie.

Deze week presenteerde DAB Motors de DAB 1 α. De elegante avant-gardistische stijl van de Concept-E, die werd bekroond met de Red Dot Design Award, is niet wezenlijk veranderd. Technisch des te meer, met diverse upgrades die de DAB 1 α des te aantrekkelijker maken als een compleet elektrisch pakket.

De DAB 1 α, met een nominaal continu vermogen van 11 kW (15 pk) wordt formeel nog steeds gepositioneerd als een elektrische ’125’ , als een lichte motorfiets voor de Europese rijbewijscategorie A1. Het piekvermogen van de elektrische middenmotor is nu echter gestegen naar een indrukwekkende 25,5 kW (34,5 pk). De topsnelheid is ook verhoogd, van de eerder aangekondigde 100 km/uur naar 130 km/uur. En voor traploos accelereren is naar verluidt bijna 400 Nm koppel beschikbaar aan het achterwiel, middels een koolstof-tandriem van Gates.

Met recuperatie, dus energieterugwinning tijdens het remmen, zou de DAB 1 α tot 150 kilometer per acculading moeten kunnen afleggen. De lithium-ion-ronde cellen, die handig in het midden zijn geplaatst, hebben een maximale capaciteit van 7,1 kWh en een maximale capaciteit van 72 volt. Er is keuze uit ‘Eco’, ‘Standaard’, ‘Sport’ en ook ‘Nitrous Boost’. Een langzame achteruitversnelling maakt manoeuvreren makkelijker. Volgens DAB Motors duurt een volledige lading van 0 tot 100 procent ongeveer 3 tot 3,5 uur via een standaard stopcontact.

De DAB 1 α weegt naar verluidt slechts 125 kilogram, wat moet zorgen voor een aanzienlijk acceleratiepotentieel en een geweldige wegligging. Het stalen chassis met aluminium swingarm heeft een conventioneel ontwerp. Paioli tekent voor de vering, terwijl de remmen met ABS afkomstig zijn van Brembo.

Verdere uitrustingsdetails zijn led-verlichting, een lcd-cockpit en een dashboardkastje, optioneel met diverse oplaadpoorten voor smartphones, waaronder een draadloze van Quadlock. Kleine onderdelen zijn gefreesd uit aluminium, DAB Motors gebruikt gerecycled carbon van Airbus voor sommige sierdelen en alcantara voor het zadel.

Er zijn 400 genummerde exemplaren van de DAB 1 α gepland en hij kost 14.900 euro, ex BPM. Er zijn twee kleurvarianten: ‘W-White’ en ‘MGT-Grey’. De productie van de DAB 1 α moet in de loop van 2024 in Frankrijk van start gaan in de Peugeot Motocycles-fabriek in Beaulieu-Mandeure. De vergelijkbare, eveneens elektrisch aangedreven Peugeot SPx zou daar tegelijkertijd van de band kunnen rollen. Nog een synergie-effect: DAB Motors zou ook kunnen profiteren van het bestaande dealernetwerk van Peugeot Motocycles.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Superdikke naked van BMW komt er

Superdikke naked van BMW komt er

27 mei, 2024

Wat vandaag nog een concept is bij BMW, is morgen vaak realiteit. Dus deze R20 conceptfiets kan zo maar eens een ...

Overig nieuws