KTM lanceert nieuwe uitvoering 450 Rally Replica
Het is pas april 2024 en KTM presenteert met de nieuwe 450 Rally Replica nu al het eerste model voor 2025. En daar zitten niet alleen nieuwe stickers op, het is echt nieuwe motor, waarvan er slechts 100 op de markt komen.
Het frame van de KTM 450 Rally Replica is bijvoorbeeld volledig nieuw. Het is nog steeds gemaakt van staal, maar is letterlijk opnieuw gevormd. De framedelen zijn vervaardigd met behulp van een hydrovormproces, waardoor gecompliceerde vormen gemaakt kunnen worden en individuele delen beter op elkaar kunnen worden afgestemd. KTM verklaart deze stap met de zoektocht naar meer ‘flex’ in het frame, wat het oude buizenframe niet kon bieden. Of het frame lichter is geworden, is niet bekend, zoals gebruikelijk bij deze wedstrijdmodellen houden alle fabrikanten de belangrijkste technische gegevens achter.
In het nieuwe chassis van de 450 Rally Replica vertrouwt KTM op een nieuwe aluminium swingarm met een Xact Pro 7750-schokdemper van WP, die in deze configuratie al Dakar-etappes heeft gewonnen met Matthias Walkner en Kevin Benavides. De voorvork is het Xact Pro 7548-model van WP, dat is gemonteerd in gefreesde kroonplaten met een offset van 23 graden. De bovenste kroonplaat heeft ook een dempingssysteem voor het stuur, dat direct wordt gecombineerd met een rotatie-stuurdemper van Scotts. De veerweg is 304 millimeter voor en 280 millimeter achter.
Dankzij het nieuwe frame van de 450 Rally Replica kan KTM voor het koelsysteem twee radiatoren gebruiken in plaats van één. Gesplitste koeling bespaart normaal gesproken bouwruimte en maakt een vrijer ontwerp mogelijk. In het geval van KTM kan de ene radiateur het werk van de andere overnemen in geval van schade, omdat ze onafhankelijk van elkaar werken. KTM heeft nog niet onthuld hoe dit systeem precies werkt.
De drie tanks van de KTM 450 Rally Replica met een totale inhoud van 34,5 liter kunnen ook afzonderlijk en onafhankelijk van elkaar worden gebruikt. De grootste heeft een inhoud van 16 liter en reikt in principe volledig over het achterframe en het zadel. De twee kleinere tanks van 9 en 9,5 liter bevinden zich aan de voorkant van de motor naast het carter en zijn geïntegreerd in de carbon zijdelen.
Aan de vertrouwde 450cc eencilinder heeft KTM enkel op detailniveau zaken gewijzigd. Voor 2025 krijgt het blok een nieuwe cilinderkop met één nokkenas, maar met vier titanium kleppen. De kanalen zijn opnieuw ontworpen om meer vermogen te genereren. Dat vermogen geeft KTM niet op, maar ga uit van meer dan 70 pk.
Het goede nieuws is dat KTM meer 450 Rally Replica 2025-modellen bouwt dan in 2024. Het slechte nieuws is dat dit aantal van 80 exemplaren naar slechts 100 limited editions is gegaan. Er is nog geen prijs bekendgemaakt voor de 2025, maar goedkoper dan de 2024-versie zal ‘ie zeker niet worden.