Lichte retromodellen van Kawasaki op komst?
Hoewel de Kawasaki W230 en Meguro S1 al een tijdje geen geheim meer zijn, waren de technische gegevens van de twee nieuwe retromodellen tot dusver nog niet beschikbaar. Tijd om eens wat onderzoek te doen.
Sinds de herfst van 2023 toert Kawasaki in Azië van beurs naar beurs met deze twee nieuwe retromodellen en deze zullen vanaf eind 2024 te koop zijn als modeljaar 2025. Wat is er tot nu toe over ze bekend?
Hoewel er nog geen technische gegevens beschikbaar zijn van de Kawasaki W230 en Meguro S1, lijkt het om een bekend motorblok te gaan. Met verschillend gevormde motordeksels wordt deze luchtgekoelde viertakt eencilinder vermoedelijk ook gebruikt in de KLX 230, Enduro en Supermoto. Hij heeft een boring van 67 millimeter en een slag van 66 millimeter, bijna vierkant, met 233cc cilinderinhoud. Een bovenliggende nokkenas bedient twee kleppen en met een compressieverhouding van 9,4:1 wordt een maximum vermogen van 19 pk bij 7.600 tpm en maximum koppel van zo’n 20 Nm bij 6.100 tpm bereikt. De zesversnellingsbak is relatief modern. Het is echter nog onduidelijk of deze configuratie een-op-een wordt overgezet naar de retromodellen W230 en Meguro S1.
Uiteraard heeft het chassis van de Kawasaki W230 en Meguro S1 een klassiek ontwerp: frame en achterbrug van stalen buizen, stereoschokdempers achter en een telescoopvork met vorkrubbers voor. De al even klassieke en dienovereenkomstig smalle spaakwielen meten 18-inch voor en 17-inch achter, elk voorzien van een schijfrem en ABS.
In plaats van een kickstarter hebben de Kawasaki W230 en Meguro S1 een elektrische starter en de cockpit met de twee symmetrisch geplaatste klokken voor snelheid en toerental heeft geïntegreerde waarschuwingslampjes en een klein lcd-venster. Overal worden led’s gebruikt in plaats van gloeilampen.
Technisch gezien zijn de Kawasaki W230 en Meguro S1 ogenschijnlijk volledig identiek, de verschillen beperken zich tot kleine uiterlijke details: de nadrukkelijk klassieke, zwarte Meguro variant heeft overeenkomstige emblemen en belettering, meer chromen onderdelen en een ander zadel dan de witte W230.
Meguro heeft 100 jaar historische wortels in het Japanse bedrijf Murato, opgericht in 1924. De samenwerking met Kawasaki Heavy Industries werd gevolgd door de volledige overname in de jaren zestig. In het begin van de jaren 2020 blies Kawasaki het merk Meguro nieuw leven in, aanvankelijk met de W800-variant genaamd de Meguro K3. De W230-variant met de naam Meguro S1 volgt in 2025. Een conceptueel sterk gelijkend 250cc retromodel was al verkrijgbaar vanaf 1992: de Kawasaki Estrella, die ook enkele jaren in Europa verkrijgbaar was. Momenteel is er nog steeds een EU-versie van de W800. Het is niet bekend of de nieuwe retromodellen naar ons zullen komen.