Eerste test Yamaha Tracer 9 GT+
Met de Tracer 9 GT bedient Yamaha sinds 2021 een reislustig publiek dat een lekker rijke uitrusting wel kan waarderen. Maar er is natuurlijk altijd baas boven baas, want ziehier de Tracer 9 GT+. Een plusje erbij dus, wat zich voornamelijk vertaalt in een nóg rijkere uitrusting. Maar is meer ook daadwerkelijk beter? We zoeken het uit op Sardinië!
Dat plusje vertaalt zich in dit geval met name in een meer uitgebreid elektronicapakket. Zo is de GT+ als eerste Yamaha ooit uitgerust met een adaptieve cruise-control (ACC). Daarvoor is de motorfiets voorzien van een radarsensor, die de afstand tot de voorligger meet en vasthoudt middels actief bijremmen of accelereren. Ook aan boord is UBS (Unified Brake System), of wel een gecombineerd remsysteem, dat drie hoofdfuncties heeft. De helingshoekafhankelijke werking is niets nieuws meer inmiddels, ook niet het feit dat het de remkrachten tussen voor en achter verdeelt voor een optimale vertraging in combinatie met stabiliteit (ook wanneer je enkel voor remt). Wel nieuw is het feit dat deze actief ingrijpt wanneer er een aanrijding dreigt.
Heugelijk nieuws is ook het riant grote 7 inch TFT dashboard, die tevens is voorzien van een USB-A-aansluiting. Het nieuwe dashboard kent verschillende stijlthema’s (drie in totaal) en omdat het 2023 is, ontbreekt ook bluetooth-connectivity niet. Handige functionaliteit is de mogelijkheid om een deel van het dashboard tot navigatiescherm om te toveren middels de Garmin Motorize-app. Scheelt je weer een los navigatiesysteem!
Om uit te zoeken of de GT+ ook écht beter is, voelen we de driepitter aan de tand op Sardinië. Hoe het de nieuwe Tracer-telg verging lees je in MotoPlus 09/2023. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Klik dan hier…