Nieuws

Eerste indruk: Yamaha XSR900 GP

De XSR900 GP is het aan zijn stand en vooral inspiratiebron verplicht om lekker sportief voor de dag te komen. We rijden de retro dan ook op de openbare weg en het circuit.

Bij de introductie van de XSR900 GP zijn alle redacteuren het unaniem de kleurencombinatie eens; de rood-witte natuurlijk. Die verwijst naar racetijden waarin heldhaftige mannen als Wayne Rainey en Eddie Lawson keiharde duels uitvochten met de Suzuki van Kevin Schwantz en de Honda van Mick Doohan.

Yamaha heeft de GP weldegelijk een stukje sportiever gemaakt dan de XSR900 (eerste test) waarvan hij is afgeleid. Het motorblok blijft ongewijzigd, maar het frame – een Deltabox uiteraard – is minimaal aangepast om de hogere rem- en acceleratiekrachten te kunnen verwerken. De voorvork en achterdemper hebben een sportievere demping en zijn ruimer instelbaar dan de vering van de gewone XSR.

yamaha xsr900gp 2024 omslag 2De Bridgestone Battlax S23-banden doen het goed op straat en vallen zeker niet tegen bij de paar bochtjes op Estoril. De XSR900 GP is niet de lichtst sturende motorfiets (tel wielbasis, gewicht en gewicht op voorwiel bij elkaar op en je weet waarom) maar wel een enorm stabiele en neutrale. Bovendien ligt hij eenmaal op zijn zijde uiterst koersvast op het asfalt. Lekker sportief sturend kun je niet anders dan verliefd worden op deze ode aan vervlogen tijden. De uiterst adequate remmen, het zalig loeiende blok en de sportieve zithouding: plotseling valt alles op z’n plek. Of dat nou op het circuit is, of gewoon op een mooi stuurweggetje. Op dergelijke momenten is er één gevoel dat zich van je meester maakt: ik wil hem, desnoods voor er bij. Het enige advies dat we Rainey-fans van weleer willen meegeven: denk aan je leeftijd en polsen als jouw ritten vooral uit files en woonerven bestaan. Gun jezelf vooral lekker sportieve trajecten.

De Yamaha XSR900 GP ziet er in het echt nog beter uit dan op foto’s. Je kunt het met eigen ogen zien bij een Yamaha-dealer bij jou in de buurt. Wil je alles weten van de racy retro en je niet beperken tot deze beknopte indruk koop dan Motoplus nummer 10/2024. Het magazine ligt vrijdag 10 mei in de winkel.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Bandentest 2024: 6 toerbanden!

Bandentest 2024: 6 toerbanden!

17 mei, 2024

Goede banden zijn natuurlijk van groot belang. Ze vormen het contact tussen motor en wegdek en ze maken het ...

Overig nieuws