Premium

Interview Markus Flasch: nieuwe directeur, nieuwe richting?

Er gebeurde het afgelopen jaar veel bij BMW. Niet alleen presenteerde de Duitse fabrikant haar nieuwe vlaggenschip in de vorm van de R1300GS, ook kreeg het een nieuwe directeur: Markus Flasch. We spreken de nieuwe directeur over zaken als e-mobiliteit, milieu thema’s, het grote productportfolio en de innovatiedruk.

Hoewel de nieuwe GS vanzelfsprekend een belangrijk model is binnen het modelgamma van BMW, was deze niet te zien op een (eigen) stand van BMW op de EICMA in Milaan. De voorganger van Flasch, Markus Schramm, liet de beslissing om deel te nemen aan grote beurzen namelijk over aan de nationale markten. Hoe ziet de nieuwe directeur dat? “Ik geloof heel sterk in sociale media, we doen het daar erg goed. Maar ik ben ook van mening dat als het concreter wordt, je nieuwe model len moet kunnen aanraken, bekijken en erop zitten. Ik was daarom op mijn eerste zakenreis als BMW Motorrad-baas naar de EICMA ook een beetje geïrriteerd dat ons nieuwe vlaggen schip, de R1300GS, overal werd getoond door partners en accessoirefabrikanten maar niet op onze eigen stand – omdat BMW er niet was. Dus nam ik onmiddellijk het besluit dat dit niet langer gepast was. We houden echter wel vast aan de strategie dat we niet langer een puur centraal georganiseerde aanwezigheid beurzen hebben, maar dat het betreffende land waar de beurs plaatsvindt zelf zorg draagt voor de aanwezigheid van BMW middels een stand. We zullen ook niet per se wereldpremières houden op dergelijke beurzen. Dat werkt veel effectiever op onze communicatieplatforms, en we hoeven dan niet te concurreren voor media-aandacht. Maar we hebben wel besloten dat we ons motorfietsen tonen op beurzen en mensen de gelegenheid bieden om ze te zien aan te raken.”

Flasch is dus duidelijk niet terughoudend voor wat betreft het varen van een eigen koers, wat betreft de deelname aan beurzen, maar ook op andere vlakken heeft hij een eigen zienswijze.  In MotoPlus 09/2024 lees je het hele gesprek met de man achter BMW Motorrad, waarin we het onder meer hebben over de toekomst van elektrische motoren, nieuwe modellen, problemen bij de nieuwe GS en BMW’s motorsportsucces. Nog geen abonnement, maar wel elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Geen stress, klik dan gewoon even hier

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Superdikke naked van BMW komt er

Superdikke naked van BMW komt er

27 mei, 2024

Wat vandaag nog een concept is bij BMW, is morgen vaak realiteit. Dus deze R20 conceptfiets kan zo maar eens een ...

Overig nieuws