Nieuws

Ook BMW komt met geautomatiseerde koppeling

Vlak na de presentatie van het E-Clutch-koppelingssysteem op de nieuwe Honda CB650R en CBR650R lanceert BMW haar eigen visie op de geautomatiseerde bediening van de koppeling van haar boxer-motor: Automated Shift Assistant (ASA). 

Bij deze Automated Shift Assistant is een systeem waarbij twee elektromechanische stappenmotoren het koppelen én schakelen van de zesversnellingsbak automatiseren. Dat is meteen ook het grote verschil met BMW’s schakelassistent/quickshifter (Schakelassistent Pro). Het koppelingshendel hoeft met dit systeem niet meer gebruikt te worden om vanuit stilstand weg te rijden of om tot stilstand te komen. 

Het systeem lijkt op dat van Honda, maar heeft anders dan bij Honda geen koppelingshendel meer en heeft als extra optie dat je de versnellingsbak ook automatisch kunt laten schakelen. Waar je in de M-modus gewoon met de voet schakelt, bepaalt in de D-modus de elektronica het schakelmoment. Bij opschakelen wordt dan bijvoorbeeld de schok van een handmatig geschakelde bak vrijwel weggenomen. Dat voorkomt ook helmcontact tussen berijder en passagier. Verschillende modi zorgen voor specifieke eigenschappen van de automatische schakelfunctie en voor een schakelgedrag dat is afgestemd op verschillende omstandigheden. Een ander voordeel van het systeem is dat je ook op een helling vrijwel moeiteloos kunt wegrijden.

De Automated Shift Assistant kun je zien als een technische evolutie van BMW’s Shift Assistant Pro. Twee elektronisch aangestuurde elektromechanische stappenmotoren bedienen de koppeling en zorgen voor het schakelmoment. Wanneer je zelf wilt schakelen, kan dat gewoon met het schakelpedaal. 

Een sensor geeft dan het schakelmoment door aan de elektronische controle unit. Andere sensoren controleren het toerental van de ingaande versnellingsbakas en de positie van de koppeling. De TCU (Transmission Control Unit), die in nauwe verbinding staat met de ECU van de motor, verwerkt deze waarden en past de bediening van de koppeling en het schakelmoment hierop aan.

De koppeling wordt bediend door een elektromechanische stappenmotor in combinatie met een hydraulisch systeem. De stappenmotor reguleert de vereiste hoeveelheid koppelingslip bij wegrijden, bedient de koppeling tijdens het schakelen en ontkoppelt bij het stoppen.

In handgeschakelde ‘M’-modus kun je dus zelf het schakelpedaal bedienen. Als het toerental in de gewenste versnelling binnen het maximale of minimale toerenbereik valt, wordt direct geschakeld. Als het motortoerental te laag is voor een bepaalde versnelling, dan wordt ook in de ‘M’-modus automatisch teruggeschakeld. Dit om te voorkomen dat de motor afslaat. In schakelmodus ‘D’ wordt volledig automatisch geschakeld op basis van de geselecteerde rijmodus, het motortoerental, de positie van het gashendel en de hellingshoek van de motorfiets. Het schakelen gebeurt zo op basis van de rijsituatie.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Bimota KB998 Rimini

Bimota KB998 Rimini

9 november, 2024

Deze hing natuurlijk al in de lucht. Nadat Bimota een paar weken geleden haar KB998 WK Superbike-racer ...
Samenwerking LiveWire en Kymco

Samenwerking LiveWire en Kymco

7 november, 2024

LiveWire, de Amerikaanse fabrikant van elektrische motorfietsen, en scooterfabrikant Kymco hebben een overeenkomst ...

Overig nieuws