Nieuws

Eerste indruk: Yamaha Ténéré 700 Extreme en World Rally GYTR

Zes modellen telt Yamaha’s in 2019 gelanceerde Ténéré 700-lijn inmiddels, met als jongste aanwinst de meest offroad georiënteerde versie uit de Ténéré-stal: de Extreme. Met onder meer ook nog de World Raid-uitvoering met grote dubbele tank meer dan keus genoeg zou je zeggen, maar wat dan als je nóg meer wilt? Dan kun je tegenwoordig een beroep doen op Yamaha’s exclusieve GYTR-onderdelen-lijn. In Marokko reden wij met de nieuwe Extreme en de volledig ‘rally-ready’ World Raid GYTR!

De standaard Ténéré 700 is al behoorlijk offroadwaardig met onder meer zijn lange veerwegen en 50/50 Pirelli Scorpion STR-banden, maar je hebt altijd baas boven baas. En waar het dan op offroadcapaciteiten aankomt, neemt de nieuwe Extreme het voortouw onder Yamaha’s Ténéré-fractie. De jongste telg is daarvoor onder meer uitgerust met een vlak rallyzadel, aangepast linksysteem, hoog voorspatbord, radiateurprotector, carterbeschermer, lichtgewicht titanium crossvoetsteunen en volledig instelbare KYB-vering met voor en achter twintig millimeter extra veerweg (230/220 mm).

Op papier prima voorwendselen voor een stevig stukje stuurwerk op het onverhard, maar mag het nog extremer, dan kun je sinds eind vorig jaar voor Yamaha’s adventure-afdeling ook een beroep doen op de GYTR-onderdelencatalogus ((Genuine Yamaha Technology Racing) vol exclusieve lekkernijen. Die onderdelen zijn uiteraard los verkrijgbaar, maar middels een drietraps-kitraket kun je daarmee je Ténéré World Raid ook omtoveren tot een rallymachine pur sang. Na aanschaf van een World Raid (€ 15.099,-) en montage van het drietal pakketten (Performance Kit, Handling Kit en Rally Kit) staat de bankrekening weliswaar een flinke 45 mille in de achteruit, maar dan staat er toch ook wel iets.

Zoveel blijkt wel tijdens de eerste kennismaking met voornoemd duo in de uitdagende omgeving van het Marokkaanse Erfoud. De Ténéré 700 Extreme is toch niet echt een kleine jongen, de 910 millimeter zithoogte spreekt wat dat betreft boekdelen, maar staat bijna als een schuchter koorknaapje naast de GYTR. En klinkt ook heel bedeesd in directe vergelijking met zijn rallymaatje, die dankzij de Performance Kit tot maximaal 9 pk extra uit de mouwen schudt. En dat op heel energieke wijze ook nog. Hoewel de GYTR kan bogen op de meest likkebaardend lekkere componenten is het niet zo dat de Extreme het op alle fronten enorm aflegt tegenover zijn atletische broer. Integendeel, er zijn ook gebieden waarop de Extreme juist beter voor de dag komt.

In MotoPlus 10/2024 lees je het volledige verhaal over dit avontuurlijke duo, die we in de voetsporen van rallylegendes Jordi Arcarons en Stéphane Peterhansel (!) aan de tand mochten voelen!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Superdikke naked van BMW komt er

Superdikke naked van BMW komt er

27 mei, 2024

Wat vandaag nog een concept is bij BMW, is morgen vaak realiteit. Dus deze R20 conceptfiets kan zo maar eens een ...

Overig nieuws