Nieuws

Eerste indruk Suzuki GSX-8S

Suzuki heeft dit jaar weer echt groot nieuws te melden. Na de V-Strom 800DE (eerste test hier) is het nu de beurt aan de naked GSX-8S. Maakt hij net zo’n denderende entree als zijn allroad-familielid? De eerste test ijst het uit.

De nieuwe Suzuki’s hebben heel wat gemeen. De twee belangrijkste zaken zijn het motorblok en het frame. Die zijn identiek op de naked en op allroad. De staande tweecilinder overtuigt wederom met grote daadkracht. Het blok voelt sterker aan dan je van een 800 verwacht. Niet in de zin van puur topvermogen, maar wel qua trekkracht in lage toeren en het middengebied. Door de verzette kruktappen klinkt het als een donkerbruine V-twin, maar het sjort er ook als dusdanig aan. Helemaal vrij van vibraties is het niet, maar de trillingen komen alleen door in de voetsteunen.

Ad van de Wiel CW39De ergonomie is prima voor elkaar. De tank is smal, het schuim van het zadel aangenaam en het stuur en voetsteunen zijn prima geperfectioneerd. De elektronica is al net zo goed voor elkaar. Veel is er niet af te stellen, maar wat er is af te stellen gaat kinderlijk eenvoudig. In dit geval zijn dat de rijmodi en tractiecontrole. De laatste grijpt in stand 1 (de leukste) zo goed als nooit in en dat zegt alles over het gripniveau. De drie rijmodi verschillen flink van elkaar. A (de meest sportieve) en B (standaard) zijn heel goed bruikbaar, C is wat te tam.

Ad van de Wiel CW13De vering is goed voor discussie. Is de vering goed of juist niet? Het hangt af van het gebruik. Voor beginners is GSX-8S prima en extreem comfortabel. De naked verteert verkeersdrempels als een allroad. Alles strijkt de Suzuki glad. Een ervaren en sportieve rijder geniet ook van het comfort, maar als hij/zij er echt voor gaat zitten, komt er flink wat beweging in het rijwielgedeelte. Dat stuurt verder licht en mooi in balans, maar met het gas er op kan wat extra demping geen kwaad.

Voorzichtige eerste conclusie: het is bekend dat er geen slechte motoren meer worden gebouwd, maar de laatste tijd lijkt het wel alsof er alleen nog goede motoren van de band rollen.

Wil je werkelijk alles lezen over de Suzuki GSX-8S? Lees dan de eerste test in Motoplus nummer 9. Die ligt 28 april in de winkel of op de mat. Wil je direct een GSX-8s kopen (kijk voor dealers hier) dan moet je eveneens tot derde week april geduld hebben.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Touratech Travel Event 2024

Touratech Travel Event 2024

20 april, 2024

Bekende sprekers, internationale sterren, een grote filmpremière, gerenommeerde exposanten en tal van ...
Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws