Nieuws

Eerste indruk Suzuki V-Strom 800DE

Het is misschien wel een van de belangrijkste motornieuwtjes voor 2023: de Suzuki V-Strom 800DE. Motoplus reed de motorfiets op Sardinië.

De V-Strom 650 en V-Strom 1000 behoren al jaren tot de best lopende modellen van Suzuki. Met name de uitstekend rijdende en scherp geprijsde V-Strom 650 was sinds zijn introductie alweer twintig jaar geleden een regelrechte hit. Jarenlang was het de best verkochte Suzuki, en regelmatig zelfs de best verkochte nieuwe motorfiets in Nederland. Ook afgelopen jaar stond hij weer opmerkelijk hoog in de verkoop-hitlijsten, al leek de laatste jaren de rek er toch een beetje uit te zijn. De V-Strom werd links en rechts gepasseerd door de concurrentie met hun modernere motorblokken, hun TFT-schermen, hun talloze elektronisch instelbare rijmodi en gadgets, plus een nóg avontuurlijkere topping.

Geen afscheid V-twin

D2A6292

Foto: Suzuki

De hoogste tijd dus voor een nieuwe V-Strom, en dat is deze 800DE. Een machine die volledig nieuw is, en hypermodern. Met als grootste nieuws dat het al meer dan twintig jaar voorbeeldig functionerende V2-motorblok van de Suzuki V-Strom bij deze nieuwe 800 is vervangen door een volledig nieuw tweecilinder-blok met de twee cilinders staand naast elkaar, een paralleltwin dus. Wat trouwens niet wil zeggen dat Suzuki afscheid gaat nemen van hun heerlijke V-twins, want de 650 en 1050 blijven ook nog gewoon leverbaar, naast deze nieuwe 800. Qua model en qua prijs vult de nieuwe 800 het gat tussen die 650 (nieuwprijs vanaf € 9.899,-) en 1050 (nieuwprijs vanaf € 16.299,-) ook perfect met zijn prijskaartje van € 12.699,-.

Fijne kriebels

D2A6304

Foto: Suzuki

Juist omdat de huidige V-Stroms zo’n succesnummer zijn geweest, heeft men in het Japanse Hamamatsu flink uitgepakt deze nieuwe loot aan Suzuki’s allroad-stam. Het motorblok is een nieuwe staande 776 cc metende tweecilinder (boring maal slag 84 x 77 mm) met een krukas waarvan de kruktappen op 270° staan. Daardoor klinkt en voelt deze staande twin in elk geval nog wel als een V-twin. Om de nieuwe krachtbron soepel en trillingsvrij te laten draaien is er een ‘Cross Balancer’ balanceersysteem aanwezig met twee balansassen, een door Suzuki gepatenteerd systeem. Het laat de twin heel mooi soepel draaien, al zijn er tussen 6.500 en 7.500 tpm nog wel wat hele fijne kriebels voelbaar in de voetsteunen. Storend is dit niet, het herinnert je eerder aan het nagebootste V2-karakter.

G voor Gravel

H2V1301

Foto: Suzuki

De nieuwe twin doet zijn werk lekker stil en heel erg goed. Hij voelt meteen onderin al sterk aan en trekt ook mooi door, zonder vervelende gashendel-reacties. Suzuki heeft meer ingezet op een soepel karakter met veel trekkracht onderin, dan op een hoog topvermogen. De nieuwe motor levert 62 kW/84,3 pk bij 8.500 tpm en een maximum koppel 78 Nm bij 6.800 tpm. Daarbij heeft de machine veel elektronische bagage om alles keurig in het gareel te houden, zoals een ride-by-wire-gasbediening met drie rijmodi (waarbij de gasrespons flink verschilt in de drie standen). Verder is er een bi-directionele quickshifter (dus voor op- en terugschakelen), een low-rpm-assist (het toerental stijgt automatisch iets bij het wegrijden om onbedoeld afslaan te voorkomen), een easy-start (één keer op de startknop drukken volstaat) en een viervoudig instelbare tractie-controle met een offroad-stand, de G-modus genaamd. Die G staat daarbij voor Gravel en in die stand wordt er meer achterwielslip toegestaan zodat je lekker door een bocht kunt driften.

Goedmoedige lobbes

H2V3937

Foto: Suzuki

Het ABS-systeem van de V-Strom 800DE kent vanwege dat offroad-gebruik ook twee standen: eentje waarbij het werkt op beide wielen en eentje die alleen het voorwiel bewaakt, zodat je het achterwiel in het terrein kunt blokkeren, bijvoorbeeld om goed een onverharde helling af te rijden, of om met blokkerend achterwiel een bocht in te remmen. Ideaal voor een TET-rondje door Nederland! Het nieuwe motorblok gedraagt zich voorbeeldig, loopt onderin heerlijk soepel, voelt echt sterk aan en loopt bovenin ook moeiteloos in één streep naar de 190. Toch is het geen heftig sportief blok dat met het mes tussen de tanden gereden moet worden, het is eerder een fijne, goedmoedige lobbes waarmee je lekker comfortabel kunt toeren en die waarschijnlijk ook uitblinkt in probleemloos woonwerk-verkeer (net als de 650 dus)

Rijgemak

GMR61490

Foto: Suzuki

Het nieuwe rijwielgedeelte sluit daarbij aan. De 800 stuurt erg fijn en licht, zonder nerveus te zijn, of instabiel op lange stukken rechtuit. De standaard gemonteerde Dunlops Trailmax Mixtour-banden zijn voornamelijk op straatgebruik gericht. Daar doen ze het erg goed, maar ook onverhard staan ze best hun mannetje, zo mochten we ontdekken bij een on- en offroad-test op Sardinië. De volledig instelbare Showa-vering is ook van topkwaliteit: de basis-setting is comfortabel, zonder dat dit negatief doorwerkt in het snelle stuurwerk. En met al zijn stelmogelijkheden kun je hem ook makkelijk iets stugger afstellen, om straks je vrienden tijdens dat Eifelweekendje te verbazen met de vertrouwde wegligging en het rijgemak!

Positieve eerste indruk
In MotoPlus 5 lees je eind volgende week de volledige test van deze Suzuki V-Strom 800. Onze eerste indruk is zeer positief: dit is inderdaad één van de belangrijkste motornieuwtjes van 2023, want een nieuwe verkooptopper lijkt geboren!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Video: 120 jaar FIM

Video: 120 jaar FIM

26 februari, 2024

De Federation Internationale de Motocyclisme (FIM) bestaat 120 jaar en viert dat met een acht minuten lange film ...

Overig nieuws