Nieuws

Chinese Gold Wing-kloon met 600cc V-twin

Een nieuwe film van Paul Verhoeven? Nee, die vind één Starship Troopers-debacle waarschijnlijk wel voldoende. Deze Starship 6 is de nieuwe toermachine van het Chinese PFMoto. Komende maand komt ‘ie in China op de markt.

Pakweg een jaar geleden kwamen we PF Moto Starship 3 al tegen. Dat was een 330, deze ‘6’ krijgt een 600cc V-twin als krachtbron. De wortels van het merk PFMoto liggen bij de motorfabrikant Lifan, waarbij ‘PF’ staat voor Paifang – een traditionele Chinese architectonische boog of poortstructuur. Leuk, maar veel interessanter is dat Lifan onderdeel is van de Chinese Geely-groep, dat gerenommeerde automerken als Volvo, Polestar en Lotus heeft overgenomen en een belang heeft in Mercedes-Benz. In de motorsector behoren Qianjiang, QJMotor en Benelli tot Geely. Een serieuze partij dus.

PFMoto toonde de toekomstige Starship 6 al eerder als ‘Concept 6’ op Chinese autobeurzen. En in juni 2023 lekten de eerste foto’s van de uiteindelijke productieversie uit, samen met enkele belangrijke technische gegevens. Volgens deze gegevens wordt de Starship 6 – net als de Starship 3 – aangedreven door een vloeistofgekoelde V-twin, maar dan met bijna de dubbele cilinderinhoud: geen 304 maar 573 cc. Hetzelfde geldt voor het vermogen: van 32 naar zo’n 60 pk. Hoewel de volledige specificaties voor de Starship 6 nog niet beschikbaar zijn, wordt deze motor al gebruikt voor Lifan’s LF600 cruisermodel – met 58,5 pk (43 kW). In die specificatie bedraagt het maximum koppel trouwens 55 Nm.

Die 60 pk vermogen zou voldoende moeten zijn, want de Starship 6 weegt inclusief de twee geïntegreerde zijkoffers en de grote topkoffer rond de 280 kg. De zithoogte bedraagt een toegankelijke 740 millimeter. Even gebruiksvriendelijk is de schone eindaandrijving met tandriem, hoewel een optionele modelvariant met kettingaandrijving ook een optie schijnt te zijn.

Het design van de Starship-modellen is overduidelijk geïnspireerd op dat van de Honda Gold Wing, die door velen in China wordt gezien als een onbereikbare motorfiets. Hoewel de Starship 6 van PFMoto slechts een derde van de cilinderinhoud van Honda’s zescilinder boxermotor zal hebben, zal de 600 worden opgewaardeerd met een luxe uitrusting. Er zit onder andere een verstelbare ruit op en een groot kleurendisplay. De console op de tank doet ook niet geheel toevallig denken aan die op de Gold Wing. Daarnaast heeft de Chinees een audiosysteem met luidsprekers en Bluetooth-connectiviteit.

Natuurlijk zit er rondom led-verlichting op en ABS. Met de upside-down voorvork en de radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers zou je de Starship 6 zelfs een beetje sportief kunnen noemen. PFMoto heeft nog geen informatie gegeven over de inhoud van de brandstoftank, maar wel over de actieradius: 450 kilometer. Op basis van een geschat brandstofverbruik van ongeveer 5 liter per 100 kilometer, zou de tank minstens 22,5 liter moeten bevatten.

Het is nog niet duidelijk hoeveel de Starship 6 gaat kosten als hij, zoals verwacht, in augustus 2023 in China in de verkoop gaat. De Starship 3 wordt daar aangeboden voor omgerekend zo’n 3.700 euro. De prijs voor de Starship 6 zal waarschijnlijk niet twee keer zo hoog liggen. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat deze Starships ooit in Europa zullen belanden.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws