Warmdraaien

Warmdraaien – Toekomst Motorbeurs

Ja, een ander gezicht op deze plek is even wennen, alhoewel ik de honneurs in het verleden al een aantal keer heb mogen waarnemen. Aan MotoPlus zelf zal niets veranderen. Dat blijft net als voorheen in alle opzichten je vertrouwde tweewekelijkse lijfblad.

Alhoewel ik zelf inmiddels ook sinds begin 1998 meedraai, eerst als redacteur bij Moto73 en sinds de start in 2006 bij MotoPlus, blijven de schoenen van Eric natuurlijk een paar flinke om te vullen. Gelukkig hebben we nagenoeg dezelfde schoenmaat…. De door Eric ingezette koers zal ook niet veel wijzigen, want in een grillig medialandschap koerst MotoPlus gelukkig al jaren een eigen koers en dat zo stabiel als een olietanker. Natuurlijk zijn we niet blind voor nieuwe ontwikkelingen en hebben we bijvoorbeeld ook op online-gebied nog volop plannen en ideeën. Houd wat dat betreft onze website en social media kanalen goed in de gaten.
Een beetje anders is het momenteel wel op onze redactie. Normaal gesproken is dit namelijk de periode waarin we ons vol focussen op de Motorbeurs Utrecht, toch de officieuze opening van het motorseizoen. Hoe gaat onze stand er uit zien, welke acties rollen we uit én – niet in de laatste plaats – hebben we voldoende koffie in huis voor het vertrouwde bakkie leut met onze abonnees? Dat laatste is al jaren een gezellige vaste prik in Utrecht en is altijd goed voor onderhoudende gesprekken, een weerzien met deelnemers aan onze lezersreizen en -testen en een vruchtbare voedingsbodem voor nieuwe reportages en artikelen in MotoPlus.
Maar zoals inmiddels bekend gaat er ook dit jaar helaas weer een dikke streep door de Motorbeurs. De aanhoudende onzekerheid rond de corona-ontwikkelingen heeft de organisatie van de beurs doen besluiten om het evenement opnieuw een jaar op te schorten en voor dit jaar als doekje voor het bloeden via social media een aantal actiedagen te organiseren. Een bittere pil dus, maar voor de organisatie ook kostbare tijd om eens goed te reflecteren op toekomstige edities van de beurs. Voorafgaand aan het besluit om de 2022-editie geen doorgang te laten vinden, had Yamaha immers al bedankt voor deelname en kondigde het een promotour langs haar dealers aan. Dat krijgt met het niet doorgaan van de beurs natuurlijk navolging van andere motorimporteurs, die de voor de beurs gereserveerde budgetten ook anders gaan besteden. Vorig jaar bleken dergelijke tours al een mooie tool om het publiek op een actieve en laagdrempelige manier met het motornieuws kennis te laten maken. Wat de vraag rechtvaardigt of de grote motormerken de Motorbeurs Utrecht nodig hebben of juist andersom?
Als de afgelopen EICMA in Milaan, traditiegetrouw toch de plek waar de afgelopen decennia al het motornieuws voor het eerst publiekelijk werd gemaakt, een indicatie is, dan lijkt de toekomst voor ‘statische’ motorshows- en beurzen er behoorlijk somber uit te zien. Voor het eerst liet hier een aantal grote merken, waaronder BMW, KTM, Harley-Davidson én ook Ducati, verstek gaan. Deels ingegeven door corona-perikelen, maar deels ook door de keuze om motornieuws juist op een zelf gekozen moment online te presenteren. Niet ondersneeuwen in een tsunami aan motornieuws, maar even exclusief de spotlights voor jezelf pakken. Die trend is ingezet en lijkt me gezien de afgelopen twee jaar onomkeerbaar.
Daar heeft de Motorbeurs Utrecht in de jaren voor de corona-pandemie al op voorgesorteerd met bijvoorbeeld het succesvolle testparcours van de laatste twee edities, maar het zal echt aan de bak moeten om zichzelf opnieuw uit te vinden en ook in de toekomst te blijven boeien en entertainen én partijen als de grote motormerken binnen boord te houden.

Jeroen Hidding

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws