Warmdraaien

Warmdraaien – Nieuwe marktleider?

Zo zit je achter je PC de eerste Warmdraaien van het jaar te tikken, en zo tik je alweer de laatste van alweer een jaargang MotoPlus. ‘Yes, time flies’…om maar eens een open deur in te trappen.

Al net zo’n open deur zijn de persoonlijke lijstjes, die aan het eind van een jaar traditiegetrouw overal opduiken. Of het nu om muziek, films, auto’s of motorfietsen gaat; je struikelt bijna over de ‘meninkjes-in-top-10-vorm’. Meningen hebben we al genoeg in Nederland, dus ik zal je dan ook niet vermoeien met een lijstje met mijn persoonlijke voorkeuren. Wel vind je verderop in deze laatste MotoPlus van het jaar een alternatief jaaroverzicht van de redactie. Momenten dat je in je broek moest piesen van het lachen, met samengeknepen billen en ware doodsverachting achter een voorrijdster aan reed tijdens een bandentest en hier en daar wat spullen die afgelopen motorjaar toch wel erg goed bevallen zijn. Nee geen zorgen, niet in de vorm van een lijstje….

Een ‘eindejaarslijstje’ dat ik dan weer wel interessant vind, is het overzicht met de nieuw verkochte motorfietsen van het RDC. Begin deze maand werden de aantallen tot en met 30 november bekend. Met dus nog een maand te gaan, is die lijst zeker nog niet definitief, maar het lijkt er op dat we in 2022 een nieuwe marktleider gaan krijgen. Met 2.214 verkochte motoren gaat Yamaha vooralsnog aan kop, voor BMW met 2.065 stuks. Als die volgorde in de laatste maand ongewijzigd blijft, zou dat betekenen dat er na twaalf jaar BMW-heerschappij voor de verandering weer eens een nieuwe nummer één gaat komen.

Maar bij Yamaha moeten ze de vlag zeker niet te vroeg uitsteken, want BMW heeft er vaak wel een handje van om in de laatste maand van het jaar nog opvallend veel motoren op kenteken te zetten, soms zelfs nog op Oudjaarsdag, om – kunstmatig of niet – op de valreep toch dat zo belangrijke marktleiderschap binnen te slepen. Beide merken scoren in een markt die slechts minimaal in de plus staat trouwens wel iets minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Hetzelfde geldt voor de voorlopige nummer drie op de verkooplijst, Kawasaki (1.857 stuks). De nummer vier, Honda, scoort met 1.739 motoren wel weer een plus. De goede beschikbaarheid van nieuwe Honda’s, waar bijvoorbeeld Yamaha en Kawasaki tekorten hadden aan populaire modellen, speelt hierbij ongetwijfeld ook een rol.

Opvallend is verder dat BMW een van de twee grotere Europese merken is, die dit jaar tot dusverre in de achteruit staan vergeleken met vorig jaar. Het andere merk is KTM dat, in tegenstelling tot BMW (ruim -7% tot en met eind november) liefst 22% in de min staat vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Kijk je puur naar de straatmodellen, dan scoren alle modellen – op de 390 Duke na – stukken minder. Dat de Oostenrijkers bijvoorbeeld de 790 Duke komend jaar herintroduceren als budgetvariant naast de 890 Duke om meer grip in het middensegment te krijgen, is dus niet zo vreemd gezien de cijfers.

Blijven we even in de cijfers, en wel bij het keurig ronde getal van 750. Dat was eind november het exacte aantal GS/Adventures dat BMW tot dusverre wist te verkopen. Daarmee is de GS met afstand opnieuw de best verkochte motorfiets van Nederland, alhoewel het er tot dusverre 160 minder zijn dan vorig jaar. Met die 750 stuks is de GS ook met afstand de best verkochte BMW, op plek twee volgt op zeer respectabele afstand de R1250RT met 296 stuks. Alhoewel in de GS de bekende ‘one trick pony’ schuilt is het aantal verkochte RT’s alleen al nog altijd een stukje hoger dan merken als bijvoorbeeld Aprilia en Moto Guzzi in totaal in Nederland verkopen. Even alles in perspectief plaatsen….

Of de verhoudingen op Oudjaarsdag ook nog zo liggen, is dus nog even afwachten. Daar komen we begin volgend jaar op terug. Daarover gesproken: wij gaan er even tussenuit. MotoPlus 1 van het nieuwe jaar ligt op 6 januari op de deurmat en in de winkel. Voor nu: prettige feestdagen en alvast veel veilige motorkilometers voor 2023!

Jeroen Hidding

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws