Ons eerste ‘nieuwe’ nummer
Het woordje ‘lay-out’ heeft ons de afgelopen weken flink bezig gehouden. Het hele team van MotoPlus, met onze onvolprezen vormgever Michael Gehrke voorop, heeft meegedacht over de nieuwe vormgeving van MotoPlus; en het resultaat daarvan – ons eerste ‘nieuwe’ nummer – heb je nu in handen.
Toen we in maart 2006 MotoPlus lanceerden waren het bijzonder hectische weken, waarin naast de inhoud zelf ook grote beslissingen moesten worden genomen over het uiterlijk van MotoPlus. Hoe gaat je logo eruit zien, welk soort letters ga je gebruiken en hoe zien de bladzijden in het nieuwe magazine eruit? Want een motortest, een reportage, een interview of een wedstrijdverslag kan een journalistiek meesterwerk zijn, met de beste conclusies, de mooiste quotes en de meest fantastische foto’s, al die losse onderdelen worden pas één samenhangend geheel door de vormgeving van een artikel.
Dan komt alles bij elkaar: aan onze Michael altijd de ondankbare taak om – met de onverbiddelijk naderende deadline – van alle losse puzzelstukjes weer een prachtige MotoPlus te maken, met verhalen die je pakken, foto’s waar je in wegdroomt en bladzijden die er om vragen om gelezen te worden. Daarmee is de totale vormgeving van MotoPlus dus net zo belangrijk als de tekst en foto’s zelf! Eigenlijk hebben we sinds dat allereerste nummer nooit meer echt iets wezenlijks aan onze lay-out veranderd: ruim 13 jaar hanteren we al hetzelfde stramien. Dat we echter niet stil zijn blijven staan in de tijd blijkt wel als je er weer eens een nummer uit die eerste jaargang openslaat: een wereld van verschil. Het blad is sinds die tijd enorm geëvolueerd, maar toch vonden we het tijd voor een echt stap.
Restyling
Een marker op onze timeline, zeg maar. En dat heeft geresulteerd in deze ‘nieuwe’ MotoPlus, met fris opgemaakte pagina’s, meer rust en ruimte in elk artikel en – heel belangrijk voor de oudere lezer, die net als ik al regelmatig naar de leesbril moet grijpen – een betere leesbaarheid. Met name dat laatste heeft in onze complete ‘restyling’ een belangrijke rol gespeeld: wat heb je aan het allermooiste verhaal als je het ’s avonds op de bank niet meer kunt lezen omdat de letters te klein zijn of wegvallen tegen de achtergrond. Ook met dat aspect geven we aan dat we onze lezers serieus nemen. Net zoals we onze lezers serieus nemen met de informatie die we bieden, in elke test, elk nieuwsbericht, elke reportage, elk verslag, kortom in elke pagina die we publiceren. Want ‘fake-news’ is er al zoveel te vinden, dat is in onze motorwereld helaas niet anders dan daarbuiten.
Namens alle medewerkers aan MotoPlus wens ik jullie enorm veel leesplezier in deze nieuwe uitgave, opnieuw 132 pagina’s motorplezier. Alweer het derde nummer op rij met 132 pagina’s trouwens, en de zesde uitgave van dit jaar met meer dan 100 pagina’s; menig maandblad is daar jaloers op; ook op dat gebied zijn we anno 2019 dus veruit het grootste motorblad van de Benelux!
We horen ook graag wat jullie van vinden van ons frisse nieuwe uiterlijk: mail je reacties en op- en aanmerkingen door aan mail@motoplus.nl of laat ze achter op onze Facebook-pagina.
-Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus