Motorisch geprofileerd
Enkele weken geleden was ik voorrijder voor twee groepen lezers, die de kans kregen om de nieuwe Harley-Davidson Pan America te rijden. In MotoPlus 15, die deze week verschijnt, lees je alles over die lezerstest. Als all- en offroad-rijder zoek ik zelf ook wel eens het onverharde op in de Achterhoek, en daarom had ik voor deze Pan America-lezerstest ook een leuke route samengesteld met een aantal mooie gravel- en zandwegen. Gewoon 100% legale openbare wegen, maar dan zonder asfalt of klinkers. En zonder verbodsborden uiteraard, ook die schieten hier helaas als paddenstoelen uit de grond.
Toen ik met de ochtendgroep over de Goorstegendijk – een onverharde openbare weg – in de driehoek Lichtenvoorde-Aalten-Varsseveld reed, zag ik hem al van verre rijden op een zijweg: een klein wit autootje met grote letters Handhaving op de zijkant. Misschien verbeeldde ik het me, maar volgens mij gaf hij zelfs extra gas om net voor ons bij het kruispunt te zijn. Daar werd de kleine bestelwagen enigszins dwars op de kruising geparkeerd om ons de doorgang te beletten. Best vreemd, we hielden ons aan alle verkeersregels (echt!) en deden niemand kwaad, dus waarom zou je ons aan willen houden? Ik stopte en zette de Harley-Davidson meteen maar even uit. Terwijl de groep gast-testrijders langzaam ‘binnendruppelde’ en zich aansloot, wachtte ik even rustig op wat er gebeuren ging. Wellicht dacht de beste man zo kort voor de vakantie de vangst van zijn leven te doen, maar ja: negen keurige, volledig uitgeruste en stille Harley’s die op een doordeweeksedag met nog geen 50 km/uur op gewone straatbanden over een doodstille zandweg in het buitengebied rijden, wat ga je daar nu van zeggen? Maar ik hou in zo’n geval met alles rekening: het had me niet eens verbaast als hij ter plekke had besloten om alle knipperlichtglaasjes op het E-keurmerk te controleren. Stel je toch eens voor dat die niet aan de minutieus opgestelde Europese regelgeving voldoen…
Gelukkig had de BOA zelf ook wel in de gaten dat zijn actie om ons te stoppen eigenlijk weinig zinvol was. “Zo lekker aan het rijden? Iets verderop lopen wat wandelaars, passen jullie een beetje op?”, was het enige dat hij wist te melden. Ja mijnheer, we zullen oppassen, ons keurig aan de regels houden en voorzichtig onze weg vervolgen.
Achteraf bedacht ik me dat dit ‘motorisch profileren’ toch ook wel een soort etnische profilering was: motorrijders op een onverharde weg, die moeten we aanhouden! Ik respecteer echt het werk van alle BOA’s als hulpagenten, zeker in onze mooie natuurgebieden die momenteel overspoeld worden met toeristen (heel vaak met loslopende honden), en waar afvaldumpers en helaas ook wildcrossers de zaak verzieken. Maar om daarvoor nu elke motorrijder zonder enige reden aan te houden? Wij lijken als motorrijders helaas een soort outcast te worden: bij voorbaat verdacht van scheurneuzerij, herrieschopperij, (milieu-)vandalisme en wat al niet meer. Ook als daar geen aanleiding voor is. Mijn ervaring is wel dat als je je motor bij zo’n aanhouding uitzet en de helm afdoet, de tegenpartij soms bijna schrikt dat er een ‘normaal mens’ op die motor blijkt te zitten, blijkbaar houden ze daar helemaal geen rekening mee.
Laten we het er maar op houden dat de BOA in kwestie ook aan vakantie toe was. Net als wij trouwens: deze MotoPlus is de laatste uitgave voor de vakantie. De redactie sluit nu een paar weken de deuren. Ook wij gaan even genieten van de ‘nieuwe vrijheden’, nu de grenzen weer open zijn en we in het buitenland weer kunnen genieten van al die mooie motorwegen waar we het afgelopen maanden van gedroomd hebben. Wie weet komen we elkaar wel ergens tegen, anders: prettige vakantie en tot 20 augustus als MotoPlus 16 verschijnt!
-Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus –