Nieuws

MotoPlus 15 | Met 7 middenklasse nakeds de straat op

Yes, we kunnen toch nog met vakantie! En we namen hier alvast een voorsprong op, want we trokken vast voor naar een motorvakantieland bij uitstek: Zwitserland. Daar gingen we voor de nieuwste MotoPlus op ontdekkingstocht in het gebied ten westen van de hoofdstad Bern, Naturpark Gantrisch. Hoge Alpenreuzen, geweldige wegen, kletterende beekjes en dat zo aanstekelijke bergsfeertje. Heerlijk als je er even helemaal tussenuit wilt.

Daarnaast starten we deze MotoPlus onze grote vergelijkingstest met 7 middenklasse nakeds. Een categorie die zich kenmerkt door een enorme diversiteit. Niet alleen wat betreft de technische verschillen in motorblok en rijwielgedeelte, maar ook in de karakters van de motoren als geheel. Er is hier werkelijk ‘voor elck wat wilsch’, je moet alleen weten wat bij je past. Daarbij kan deze vergelijkingstest je helpen; in dit eerste deel gaat het om de krachtbronnen, in al hun aspecten. Dus hebben we de BMW F900R, Ducati Monster 821 Stealth, Kawasaki Z900, KTM 890 Duke R, Suzuki GSX-S750, Triumph Street Triple RS en YAMAHA MT-09 SP een lekker de sporen gegeven.

Waar we ook mee op pad gingen, was de nieuwe Suzuki V-Strom 1050XT. Met de DR Big introduceerde Suzuki in 1990 voor het eerst de snavel in de motorwereld. Een goede 30 jaar later presenteert de Japanse fabrikant dit opvallende design-statement opnieuw en voorziet daarmee de voorheen wat braaf ogende V-Strom van wat extra pit. Maar niet alleen optisch weet de V-twin allroad te overtuigen, hij beschikt ook over andere kwaliteiten!

Kies je liever voor een modern classic, heb je een kleine acht mille achter de hand en voldoende ruimte in hart en garage? Voor een tijdloos-klassieke machine met draadspaakwielen en een goudkleurige tank? En maakt het je verder niet uit of die machine vijftig dagen of vijftig jaar geleden de fabriek uitreed? Dan moet je zeker deze MotoPlus lezen want we trokken er opuit met de Honda CB750 Four en Royal Enfield Interceptor 650 voor een uitgebreide rijimpressie.

Zoals gewoonlijk is bovenstaande slechts een kleine greep uit wat er allemaal in de nieuwe MotoPlus staat, de rest van de inhoud zie je hieronder. Rest ons niets minder dan je alvast heel veel leesplezier en een prachtige vakantie te wensen! Wij zijn er over vier weken weer!

Inhoud MotoPlus 15

TEST
VERGELIJKINGSTEST: middenklassenakeds (1)
Geen segment zo competitief en divers als de huidige middenklasse nakeds. Zeven twee-, drie- en viercilinders binden in een tweedelige test de strijd met elkaar aan.
TEST: Suzuki V-Strom 1050XT
Suzuki’s zwaarste V-Strom is een van de langstlopende motoren op de markt. Voor dit modeljaar kreeg de 1050 een update. Tijd voor een uitgebreide test.
RIJ-IMPRESSIE: Honda CB750 Four – Royal Enfield Interceptor 650
Twee machines die dezelfde tijd en sfeer ademen, maar toch een dikke vijftig jaar van elkaar in leeftijd verschillen: de Honda CB750 Four en de Royal Enfield Interceptor 650.

PRAKTIJK
CARAVANS VOOR MOTOREN
Nee, geen caravans om achter je motor te hangen, maar een caravan waar de motor in kan. Luxe kamperen met de motor bij de hand.
NAVIGATIE (1): de basis
Navigeren en navigatiesystemen zijn en blijven populair onder motorrijders. En daarbij kun je het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Maar laten we beginnen bij de basis.

REIZEN
GANTRISCH ZWITSERLAND
Ten westen van de Zwitserse hoofdstad Bern ligt ‘Naturpark Gantrisch’, waarin je over prachtige wegen langs Alpenreuzen als de Eiger, Mönch en Jungfrau wordt gevoerd.
Z TOT Z-TOUR: van Zevenaar naar Zoelmond
De eerste Z tot Z-tour met de Kawasaki Z900 brengt ons van het Gelderse Zevenaar naar Zoelmond in dezelfde provincie.

REPORTAGE
MIPS
Het MIPS-veiligheidssysteem kom je in steeds meer helmen tegen, maar hoe steekt dit van oorsprong Zweedse systeem precies in elkaar?
ONDER DE LOEP: Triumph
Triumph kan bogen op een lange en bij vlagen roerige geschiedenis. We duiken eens wat dieper in de handel en wandel van de Britse fabrikant.
KNMV-BOCHTENTRAINING MET LEZERS
In samenwerking met de KNMV organiseerden we een tweetal bochtentrainingen voor MotoPluslezers. Een terugblik in beeld.
MET DE MOTOR HET NIEUWE ZANDVOORT OP
Met het oog op de komst van de Formule 1 werd circuit Zandvoort behoorlijk op de schop gegooid. Wat betekent dat voor ons motorrijders?
MIJN TROTS: Jos Hendriks en zijn Suzuki GSX1300R Hayabusa
Koppel, vrachtwagenmonteur Jos Hendriks is er gek op. Dat heeft hij zat met zijn Hayabusa, waar hij inmiddels 252.000 kilometer mee heeft gereden.

SPORT
MOTOGP: Jerez, Spanje
Nadat corona het nauwelijks gestarte MotoGP-seizoen abrupt een halt toeriep, gaat het seizoen dan toch van start met een ingekorte kalender. De eerste afspraak is op het Spaanse Jerez.

RUBRIEKEN
WARMDRAAIEN
NEWSFLASH
ZOMERPUZZEL
SPOTLIGHT
COLUMN: Hugo Pinksterboer
INTERVIEW: Onderweg
MOTO+FOTO
STRIP: Motomania
VOLGEND NUMMER
COLOFON 

MOTOREN IN DIT NUMMER
BMW F900R
Ducati Monster 821 Stealth
Honda CB750 Four
Kawasaki Z900
KTM 890 Duke R
Royal Enfield Interceptor 650
Suzuki GSX-S750
Suzuki V-Strom 1050XT
Triumph Street Triple RS
Yamaha MT-09 SP

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws