Kilometers maken
Afgelopen week tikte ik de 2.000 motorkilometers weer eens aan. Op zich niet eens zo schokkend in één week, al waren wel voornamelijk secundaire kilometers over vooral (hele) kleine wegen. Dan is het best een stukkie sturen.
Ik was het eerste weekend op pad met Bert Bolt in Noord-Groningen. Daar was ik echt enorm verbaasd over de mooie motorwegen, die je er bovendien helemaal voor jezelf hebt. Hoezo dringen op de Posbank, aanschuiven op de Lekdijk en filerijden op de Zandvoortse boulevard? In Noord-Groningen heb je de wegen voor jezelf! Al na een paar uitstapjes met MotoPlus-lezers ben ik tot ontdekking gekomen dat Nederland zoveel meer te bieden heeft voor motorrijders. Dus kijk eens verder dan je neus lang is, download deze – of één van de andere mooie toerroutes – van onze website en verbaas jezelf – net als ik – over de minder obligate bestemmingen van ons prachtige land.
Want ook een weekend later was het alweer prijs: toen maakte ik samen met Kees Reijnders vanuit Etten-Leur een leuke tocht maakte op de scheiding van de zandgrond in het katholieke Brabant en de kleigrond van het protestante Zeeland. Daarover lees je alles in de volgende MotoPlus. Ook in deze regio rond Roosendaal – ingeklemd tussen het Hollands Diep en de Belgische grens – is het prima toeren. Met als enige drukte het nodige landbouwverkeer, want de boeren zijn momenteel hard aan het werk om lekker en gezond voedsel te produceren. Het is ook best raadzaam om dit soort tripjes met lege koffers of rugzak te beginnen, want overal staan er uitnodigende borden langs de weg om bijvoorbeeld asperges, aardbeien, appels, aardappelen en groenten vers van het land te kopen bij een van de vele stalletjes langs de weg. Verser krijg je het niet!
En tussen deze twee toerweekenden door? Toen was ik blij met mijn eerste vaccinatie, maar ook met de versoepelde lockdowns in veel landen, en weer opengaande grenzen. Mede daardoor kon ik namelijk ingaan op de unieke uitnodiging van bandenmerk Bridgestone, die rondom hun nieuwe T32-band een test-estafette organiseerde van Zuid- naar Noord-Italië. Waarbij ik zei de gek de eerste twee etappes van deze tien etappes lange rit mocht meerijden in een groep van vier testrijders afkomstig uit Engeland, Oostenrijk, Duitsland en Nederland dus. We werden vergezeld door een Franse voor- en een narijder, en er stonden zes zeer uiteenlopende machines voor ons klaar: een Honda CBR650R, een BMW F900XR, een Yamaha Tracer 9, een Yamaha Tracer 9GT, een Kawasaki Versys 1000SE en een BMW K1250RT. Inderdaad: geen straf om hiermee over de allermooiste motorwegen van Sicilië en Calabrië (de meest zuidelijke provincie van het Italiaanse vasteland) te rijden. Elke dag reden we ongeveer 330 kilometer over zeer bochtige wegen; de wegenkaart lijkt in deze regio’s wel een bord spaghetti….
Daarbij maakten we ook alle denkbare soorten weer mee: van zomerse zon tot winterse stortbuien; ook in Italië wil het nog maar geen zomer worden. Nu is baggerweer voor een bandentest niet zo verkeerd, want in slechte tijden leer je immers je beste vrienden kennen. Vooral in de stromende regen op matig wegdek wil je maar één ding: volledig kunnen vertrouwen op je banden en wat dat betreft blijkt de nieuwe T32 een schot in de roos, want deze band heeft niet alleen heel veel grip op droog en op nat wegdek, hij blijft ten allen tijde strak sturen en het allerbelangrijkste is dat hij je in het zadel enorm veel vertrouwen geeft, ook onder de zwaarste condities. Wat dat betreft geeft de keiharde dagelijkse praktijk toch de doorslag: motorbanden moeten vooral tussen je oren goed aanvoelen, dan kun je er de hele wereld mee aan.
– Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus –