Nieuws

De val van de sportmotor

Win on Sunday, sell on Monday – deze gevleugelde uitspraak van de motorindustrie doet al jarenlang geen opgeld meer. In tegendeel: ongeacht wat de coureurs in hun raceseries op hun steeds sterkere en van steeds meer elektronische hulpsystemen voorziene hightech-pakketten ook presteren, de verkopen van deze machines bevinden zich al jarenlang in een neergaande lijnen. Wat ligt daar aan ten grondslag?

Eigenlijk is het iets waar rekening mee gehouden had kunnen worden. En eigenlijk mag het gezien de precaire situatie waarin dit segment al jaren verkeert ook geen verrassing heten. Ja, we hebben het over sportmotoren. Stevige ontwikkelingskosten, steeds lagere omzetcijfers. Dat ziet op den duur geen enkele boekhouder nog zitten. De tijd lijkt rijp voor verandering, en Honda lijkt daar de eerste stap toe te zetten. Er gaan namelijk geruchten dat de huidige SC28 Fireblade voorbestemd de laatste is. Hoe heeft het zo ver kunnen komen, en hoe kun je niet wild worden van een steeds lichter wordende motorfiets, die de magische grens van een kilo gewicht per pk al lang geleden heeft doorbroken? Het antwoord is even kort als ontnuchterend: Voor iedereen die niet aan het WK-Superbike deelneemt, maar de motorhobby gewoon op de openbare weg beoefend, zijn er inmiddels beduidend betere alternatieven voor deze circuitbeesten.

Eén van die alternatieven is de naked bike. Wat is het gevolg van deze motoren, wat maakt ze een betere keuze en hoe zag het er vroeger uit met zowel de sportmotoren als de naked bikes? Dat lees je natuurlijk in MotoPlus 13/2022.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws