Warmdraaien

De meest corona-vriendelijke hobby die er is

Het zijn vreemde tijden. Op het moment van schrijven, mogen we op de Nederlandse snelwegen tussen 6.00 uur ’s ochtends en 19.00 uur ’s avonds nog maar 100 km/uur rijden in verband met de stikstofproblematiek. Toch was het niet deze maatregel die de afgelopen week het nieuws en de krantenkoppen beheerste, dat was en is uiteraard de enorme uitbraak van het corona-virus in Europa.

Eerst in Italië, maar ondertussen waart het virus in nagenoeg ieder Europees land stevig rond. We hebben er allemaal in meer of mindere mate mee te maken.

Grote evenementen waar meer dan honderd mensen op af komen zijn in eigen land inmiddels niet meer toegestaan, en ook over de grens is nagenoeg alles aan banden gelegd. Ook de sportwereld ontkomt niet aan maatregelen. Europese voetbalcompetities liggen stil, er ging een streep door de eerste F1-race van het seizoen in Australië en ook de nationale (tot 1 april) en mondiale motorsport is tot stilstand gekomen.

Het eerste MotoGP-weekend in Qatar ging nog door, maar slechts met een half programma. Alleen de Moto2- en Moto3-klasse kwamen in actie, aangezien die teams nog in Qatar waren na hun laatste voorjaarstest aldaar. Inreizen werd voor de MotoGP-teams, met name die uit Italië, te riskant, aangezien er in Qatar strenge quarantainemaatregelen op de loer lagen en de teams uiteindelijk vast zouden kunnen komen te zitten. Vervolgens gingen de ontwikkelingen rondom het corona-virus zo snel, dat de GP’s van Thailand, de Verenigde Staten en Argentinië naar een alternatieve datum werden verschoven.

Vooralsnog is de Spaanse GP op Jerez, die voor 3 mei op de kalender staat, de eerste krachtmeting voor de MotoGP-coureurs. Ook in het WK Superbike staat de kalender al aardig op zijn kop. Nadat de eerste ronde op het Australische Phillip Island nog gewoon volgens plan kon worden afgewerkt, werden de daaropvolgende races in Qatar voor onbepaalde tijd uitgesteld en werden de Spaanse (Jerez) en Franse (Magny-Cours) ronde verschoven. Assen is nu van 17 tot en met 19 april de eerstvolgende race op de kalender, maar of dat ook definitief doorgaat, lijkt volledig afhankelijk van de ontwikkelingen rond het corona-virus.

En ook het seizoen van Jeffrey Herlings en collega-crossers staat na de eerste twee GP’s inmiddels ‘on hold’ tot begin mei. Alhoewel de coureurs uiteraard begrip voor de ontstane situatie tonen, moet het voor een topsporter ontzettend zuur zijn om nu thuis duimen te zitten draaien. Zeker na een winter met loodzware voorbereidingen. Dan wil je in het voorjaar immers niets anders dan vlammen en niet in onzekerheid verkeren over het al dan niet doorgaan van wedstrijden. Hopelijk komt aan die onzekerheid snel een eind en worden er op de baan weer spectaculaire duels uitgevochten. Op een verslag van de Moto3- en Moto2-races in Qatar in dit nummer na, voorlopig dus ook even geen GP-verslaggeving in MotoPlus.

Maar dat vangen we voor je op met mooie achtergrondartikelen, zoals in deze uitgave met een bezoek aan Moto2-framebouwer Kalex. En nu je in het weekend toch niet thuis hoeft te blijven om voor de tv je dosis motorsport te krijgen, kun je er mooi met de motor op uit trekken. Aangezien je dit lekker in je eentje kunt doen, is het misschien wel de meest corona-vriendelijke hobby die er is.

Hou je een beetje van snelheid, dan kun je met de nieuwe snelheidsbeperking op de snelweg het best tussen 19.00 en 6.00 uur op pad gaan. Kun je nog ‘ongegeneerd’ 120 of 130 km/uur rijden op plekken waar dat voorheen ook was toegestaan.

Jeroen Hidding,
Adjunct-hoofdredacteur MotoPlus

Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...
Noppennieuws 6 in de winkel

Noppennieuws 6 in de winkel

13 december, 2024

Vrijdag 6 december is Noppennieuws 6 verschenen. In dit offroad-magazine  dit keer veel aandacht voor ...

Overig nieuws