Nieuws

Yamaha XSR900 DB40 prototype in actie op Goodwood

Na de onthulling van de XSR900 RACER-accessoires en de op de GP’s van de jaren 80 geïnspireerde CafeRacersofInstagram Yard Built for Good-special eerder dit jaar, is het XSR900 DB40 Prototype voor het eerst te zien op het iconische Goodwood Festival of Speed in Engeland.

Het XSR900 DB40 prototype, dat dit weekend elk van de vier dagen van het festival de Goodwood Hill oprijdt, kun je rustig zien als een mix van Yamaha’s rijke racegeschiedenis en moderne technologie. In de jaren tachtig ontpopte Yamaha zich als een pionier op het gebied van technologische vooruitgang door onder andere het Deltabox-frame te introduceren voor haar GP-machines. Dat frame vond al snel ook haar weg naar de wegmotoren van de Japanse fabrikant, en nu, veertig jaar later, vormt het Deltabox-frame nog steeds het hart van veel Yamaha-motorfietsen.

Het XSR900 DB40 prototype – zo genoemd vanwege het 40-jarig bestaan van het Deltabox-frame, wordt aangedreven door de 890 cc ‘CP3’-driecilindermotor, die is ondergebracht in de allernieuwste versie van het Deltabox-frame. De naam ‘Deltabox’ komt van de samenvoeging van het woord ‘Delta’, de vierde letter van het Griekse alfabet, weergegeven door een driehoek en het woord ‘doos’. In zijaanzicht wordt de Deltabox gevormd door een driehoek, die de balhoofdbuis verbindt met het scharnierpunt van de achterbrug, terwijl de dwarsdoorsnede doosvormig is. De doosvormige dwarsdoorsnede zorgt voor een groter oppervlak en tegelijkertijd voor een lichter gewicht en een hogere mate van stijfheid. Het Deltabox-frame debuteerde in de Yamaha YZR500 OW61 Grand Prix-machine uit 1982, terwijl het frame slechts drie jaar later voor het eerst in een productieracer verscheen, de TZR250. Deltabox wordt sindsdien in een adem genoemd met Yamaha’s Supersport-modellen, waaronder de revolutionaire R1 die dit jaar 25 jaar geleden werd gelanceerd.

Het XSR900 DB40 prototype is het nieuwste model op basis van het XSR900-platform. Vorige maand onthulde custom house caferacersofinstagram hun eerste Yard Built for Good-project op de Bike Shed Motorcycle Club Show: een aangepaste XSR900 die knipoogt naar Yamaha’s GP-racers uit de jaren 80 en 90. Dit volgde op de onthulling van een reeks Yamaha originele accessoires die de standaard XSR900 transformeerden in een RACER met een minikuip in caféracerstijl en een solozadel in racestijl. Deze XSR900 RACER maakte zijn debuut op de Bike Shed Motorcycle Show voordat voormalig GP-coureur Christian Sarron in juni deelnam aan de beroemde Wheels and Waves Punk’s Peak-race.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws