Nieuws

Yamaha presenteert 2020 YZF-R1 en R1M

Yamaha greep de WK Superbike-race op het Amerikaanse Laguna Seca van afgelopen weekend aan om de nieuwe YZF-R1 en R1M voor 2020 te presenteren. Meest in het oog springend aan de vernieuwde R1’s is het kuipwerk, dat nu nog meer op de M1 MotoGP-racer is geïnspireerd, en uiteraard is er inwendig ook het nodige fijngeslepen en aangepast, met name om aan de nieuwe Euro5-norm te voldoen.

Het kuipwerk heeft nu een beduidend agressievere uitstraling, terwijl de zijkanten van de kuip op het nieuwe model naadloos overlopen in de benzinetank. De aerodynamische efficiëntie wordt zo volgens Yamaha met meer dan 5% verhoogd, waardoor de prestaties bij hoge snelheden toe zouden moeten nemen. Daarnaast benadrukken de nieuw vormgegeven LED-koplampen en LED-contourverlichting de agressieve look van het 2020-model nog meer. Voor extra stevigheid is het kuipwerk voorzien van een nieuw aluminium luchtkanaal achter de voorkuip. En het onderste deel van de kuip, dat het uitlaatsysteem afdekt, is nu gemaakt van hoogwaardig en lichtgewicht titanium.

De ‘crossplane’ viercilinder van de 2020-R1 staat nog steeds voor een vermogen van 200 pk bij 13.500 toeren op papier, maar het gebruik van nieuwe tuimelaars en nieuwe nokprofielen moeten de prestaties bij hogere toerentallen verder verfijnen. Belangrijk is ook een nieuwe inlaatconstructie met een nieuw ontworpen cilinderkop en verplaatste Bosch-injectoren, die nu een plek voor de gasklep hebben in plaats van er achter. De gaskleppen zelf zijn dichter bij de verbrandingskamers geplaatst om het inlaatvolume te verlagen voor een betere verbrandingsstabiliteit en een grotere efficiëntie. Het nieuwe uitlaatsysteem telt nu vier katalysatoren.

Yamaha’s Chip Controlled Throttle (YCC-T), voor de aansturing van de gaskleppen, wordt ook op het 2020-model gebruikt. Voor een beter gasgevoel en een lager gewicht is de R1 nu voorzien van een nieuw Accelerator Position Sensor Grip systeem (APSG) met een magneet en een sensor, die signalen naar de YCC-T stuurt. Om het intuïtieve gevoel van een conventioneel gashendel te behouden, is het nieuwe APSG-systeem voorzien van een veer, geleider en tandwiel, die voor een natuurlijk en progressief gevoel moeten zorgen. De voorgaande generatie  R1 was al voorzien van een Inertial Measurement Unit (IMU), en daar zijn voor het 2020-model twee extra elektronische regeltechnologieën aan gekoppeld: bochten-ABS (Brake Control) met twee verschillende modi en Engine Brake Management (EBM) met drie verschillende motorremniveaus. Daarnaast is het Launch Control System aangepast.

Ook de vering is voor het komende modeljaar aangepast met een aangepaste binnenconstructie van de Kayaba upside-down-vork voor een betere feedback. Verder hebben de achterschokdemper en ook de stuurdemper een andere setting gekregen. Daarnaast staat de R1 komend seizoen standaard op Bridgestone RS11’s.

De nieuwe R1 wordt leverbaar in de kleuren blauw en zwart en staat vanaf september 2019 al bij de dealer.

2020 YZF-R1M

De exclusieve YZF-R1M, Yamaha’s sportieve paradepaardje met elektronisch aangestuurde vering, is voor het 2020-seizoen voorzien van het nieuwste Öhlins ERS NPX-veersysteem, dat voor een meer constante demping moet zorgen en meer feedback moet geven. Daarnaast heeft de ‘M’ nu een lichtgewicht carbon zitje, dat mooi aansluit op het nieuwe carbon kuipwerk in M1-stijl.

De nieuwe YZF-R1M is er straks in de kleuren Silver Blu Carbon en BWM2/Carbon. Vanaf donderdag 25 juli gaat het online reserveringssysteem voor de R1M online.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws