Warmdraaien

Het bruist weer in motorland! Op alle gebieden

Bijna een halve eeuw geleden zag ik als jochie van een jaar of tien op de Kerstshow van Motorpaleis Piet van Dijk in Enschede een heuse Münch Mammut, zo’n door Friedl Münch rond een NSU-automotor gebouwde mastodont.

Die Münch maakte toen diepe indruk. Ik moest er een paar weken geleden aan terugdenken, toen ik op Tenerife met de nieuwe Triumph Rocket 3 reed. Er is veel veranderd in een halve eeuw, maar ook die Rocket 3 is zo’n motor waar kleine jongetjes van onder de indruk raken. Grote mannen trouwens ook… De motorwereld stond toen in de jaren 70 aan de vooravond van grote veranderingen. De Japanse fabrieken lieten zich gelden, met de Honda CB750 en de Kawasaki Z900 voorop.

Ze markeerden een omslagpunt: van poor man’s car – in mijn eerste levensjaar betekende mobiliteit voor mij dat ik tussen pa en ma in op de BMW R50 zat – veranderde de motor in een hobbyvoertuig, waarmee je vooral voor je lol ging rijden, en waarmee je op vakantie ging. Nu, een halve eeuw later, dienen zich opnieuw veranderingen aan. Voor ons motorrijders was de stortvloed aan nieuwe 2020-modellen natuurlijk prettig nieuws. Het bruist weer in motorland en we kunnen allemaal wegdromen bij die mooie nieuwe modellen. Wat als die oudejaarsloterij dit jaar toch eens een keertje op de goede plek goed wil vallen…

Toch heerst er achter de schermen ook onzekerheid en zijn er momenteel meer vragen dan antwoorden. Hoelang duurt het bijvoorbeeld nog voor de elektro-transitie ook in de motorwereld voet aan de grond krijgt? Ik mocht onlangs al even proefrijden op het prototype van de BMW E-Roadster (zie pagina 34), maar voorlopig is BMW nog terughoudend met de marktintroductie van deze dikke elektrofiets, met name omdat het aantal oplaadpunten in mooie motorgebieden nog ver achterblijft.

Hoelang weet de motorfiets ook nog buiten schot te blijven in de hele milieudiscussie, zeker als hij enkel wordt gezien als hobbyvoertuig en niet als positieve bijdrage aan het mobiliteitsprobleem. Gelukkig is wat dat betreft nu ook de Bovag op de barricades geklommen: in de BNR-rubriek ‘Spitsbrekers’ lanceerden zij onlangs de slogan ‘Stap uit de auto, stap op de motor’, omdat juist de motor volgens de Bovag een belangrijke oplossing kan zijn voor het fileprobleem dat ons land elke werkdag platlegt. En als de motor als serieuzere verkeersdeelnemer wordt gezien, blijft hij tenminste óók in beeld als de autonoom rijdende auto’s en vrachtwagens straks echt voet aan de grond krijgen. Je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als die autonome systemen een motorfiets niet herkennen…

Ook de traditionele motordealer heeft het lastig. In de autowereld zie je enorme verschuivingen en verdwijnen door schaalvergroting veel kleine dealers en ontstaan er megabedrijven met meerdere vestigingen. Ook in de motorwereld lijkt schaalvergroting de komende jaren het toverwoord, zodat het aantal merkdealers minder zal worden, maar hun ‘werkgebied’ juist groter. Honda liet bijvoorbeeld weten over te gaan tot ‘optimalisering van het dealernetwerk omdat de marktpositie van Honda Nederland achterblijft bij de nummer 1-positie die Honda als wereldspeler in Europa verworven heeft’. Met alle veranderingen die er op korte of lange termijn te gebeuren staan, blijft er echter ook één ding hetzelfde: de MotoPlus- lezer mag weer de Motor van het Jaar kiezen.

In het hart van deze MotoPlus vind je daarvoor een uitgebreide keuzelijst van alle leverbare modellen. Met dit jaar grotere foto’s en meer informatie van elke machine, zodat de keuzelijst meteen een mooi naslagwerk vormt. Ook verloten we weer een nieuwe motorfiets onder iedereen die zijn of haar stem uitbrengt in deze verkiezing; ditmaal een heuse Harley-Davidson Sportster Iron 1200! En wie droomt er nu niet van een ritje op je eigen Harley?

Rest mij tot slot iedereen namens het hele team achter MotoPlus prettige feestdagen te wensen. Op vrijdag 10 januari zijn we er weer, met een nieuw magazine boordevol motorpassie. Dat verandert namelijk ook niet!

– Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus

Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws