Warmdraaien

Erecode

Graag had ik in de nieuwste MotoPlus de eerste test van de nieuwe Suzuki Hayabusa gepubliceerd, maar er kwam een kink in de kabel. Een kink van 400 meter lang, 224.000 ton zwaar en geladen met 20.000 containers: het in het Suezkanaal vastgelopen containerschip Ever Given.

Het verhaal wil dat ‘onze Hayabusa’ in één van die 20.000 containers zat. Tussen andere broodnodige spullen voor Blokker, Action en Easy Toys. En ook al stond hij niet daadwerkelijk op de Ever Given, dan zat hij dus in één van de 300 schepen die door deze stremming vertraging opliepen. Tja, er hoeft maar iets mis te gaan in de ‘supply chain’ of alles komt tot stilstand. Maar liefst 12% van de totale wereldhandel passeert het 193 km lange Suezkanaal: dagelijks voor bijna 9 miljard euro! En alhoewel Boskalis voor een onvervalst stukje Hollands Glorie zorgde door de mastodont uit zijn benaderde positie te bevrijden, zal het nog wel even duren voor de logistieke keten is hersteld. Het Rotterdamse containeroverslagbedrijf ECT – waar veel schepen vanuit het Suezkanaal naar toe varen – verwacht dat het nog weken tot maanden effect heeft op de handel in West-Europa.

Daarmee raken de problemen van de Ever Given ook de motorwereld, want de leveringen van nieuwe motoren stagneert momenteel enigszins, terwijl de vraag bij de dealers onverminderd hoog is. Net als vrijetijdsproducten als campers en caravans zijn motoren in deze vreemde tijd – waarin we door de corona beperkt zijn in onze vrijheid, maar de aandelenkoersen omhoog schieten – zeer gewild. De stagnerende levering vanuit bijvoorbeeld Japan, China en Taiwan, waar veel motoren, motorblokken of componenten en toebehoren worden geproduceerd, zorgt dus ook voor stremming in de showroom. Zeker nu de vijver ‘jong gebruikt’ ook opdroogt. In het eerste 2021-kwartaal werden er in ons land 3.102 nieuwe motoren verkocht; ondanks de aanhoudende vraag waren dat er ruim 500 minder dan vorig jaar. Hopelijk komt de uitlevering op korte termijn echt weer op gang, zodat de dealers weer aan de vraag kunnen voldoen en kopers eindelijk hun been over de felbegeerde machine kunnen slaan.

In MotoPlus 2 toonden we de MotoGP-racer waarmee Suzuki in 2020 wereldkampioen werd en in dit nummer kunnen we je met de nodige trots de Yamaha YZR-M1 waarmee Maverick Viñales de laatste race van 2020 op Portimao reed laten zien. In de basis is het ook de machine waarmee hij de openings-GP van 2021 won. Maar zeer intrigerend is het verhaal achter het motorblok: in 2020 won Yamaha ook de eerste twee MotoGP-races, maar kregen ze grote technische problemen met de kleppen, die waren gemaakt door een extern bedrijf. Bij de verzegelde MotoGP-blokken moet de MSMA (de club van MotoGP-fabrikanten) instemmen met zo’n ingrijpende reparatie en daarvoor willen die dan inzage hebben in de problemen. Yamaha wenste hun geheimen echter niet prijs te geven en accepteerde de grote straf die op ‘ongeoorloofde reparatie’ staat.

Volgens de Japanse erecode moest Yamaha zich in 2020 echter eigenlijk helemaal terugtrekken voor de rest van het seizoen. Omdat dat weer problemen opleverde met MotoGP-promotor Dorna, besloot Yamaha het seizoen wel uit te rijden, maar niet meer mee te doen voor de wereldtitel! Uit respect voor de concurrenten schroefden ze het vermogen van hun 2020-machines terug; daarom konden ze nadien ook acht races met hetzelfde blok rijden. Dit jaar zien we dus weer de ‘echte YZR-M1’ in de MotoGP en dat leidde tot winst in de eerste twee wedstrijden! Bijzonder dat er zelfs op het allerhoogste motorsport-niveau voor de Japanners dus nog ‘erecodes’ bestaan!

– Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.