Nieuws

Warmdraaien 4 – 2015

Soms krijgen we het verwijt dat we alleen aandacht geven aan dure motorfietsen. Het lijkt niet erg voor de hand te liggen om daarop te reageren in een nummer waar een Ducati 1299 Panigale – waarvan de S-versie met de afleveringskosten net de 30 mille aantikt – op de cover staat. Natuurlijk is er veel aandacht voor dit soort droommachines, maar we proberen juist altijd een goede motormix in het blad te hebben. Maar eerlijk is eerlijk: de ene keer lukt dat beter dan de andere. In deze MotoPlus zijn we er echter weer prima in geslaagd, want naast die eerste 1299 Panigale-test hebben we bijvoorbeeld ook een vergelijkingstest tussen de Honda Crossrunner en de Suzuki V-Strom 1000, plus een eerste test van de Kawasaki Vulcan S, een machine voor een totaal andere beleving.

Maar er komen ook goedkope nieuwe motoren aan bod, zoals de Yamaha Tricity driewielscooter van 4.500 euro. Geen machine waarvoor ik veel motorrijders naar de dealer zie rennen, maar wel een nieuwe ontwikkeling waarvan we iedereen graag op de hoogte brengen. En hetzelfde geldt ook voor de vergelijkingstest tussen de Yamaha SR400 (€ 6.499,-) en de Chinese Mash 500 (€ 4.778,-). Twee leuke eenpitters met een klassieke look, die voor een aangename prijs klaarstaan. Wie wil weten hoe het motorrijden dertig jaar geleden aanvoelde, wordt met deze ééncilinder-viertakten op zijn wenken bediend. De moraal van deze test is  dat je ook met 25 of 27 pk heerlijk kunt genieten. En dat is in de tijd waarin de pk-wedloop weer in volle hevigheid is losgebarsten een verademing. Niet alleen met 200-plus-pk’s ben je een echte motorrijder, ook met grofweg een tiende van dat vermogen kun je een glimlach op je gezicht krijgen.

Het neemt niet weg dat de 2015-hyperbikes bijzonder uitdagend zijn. Met de nieuwe pk-wedloop lijkt ook het rebelse dat de motorwereld ooit zo kenmerkte weer een beetje terug te zijn. Niet alles willen verantwoorden en altijd maar keurig tussen de lijntjes kleuren, maar ook eens eigenwijs je gang durven gaan. Gewoon omdat het kan…. Bovendien zijn de moderne topmachines ook technisch om je vingers bij af te likken. De materialen – maar ook de prestaties – die 10 a 15 jaar geleden waren voorbehouden aan MotoGP-coureurs, zien we nu terug op ‘gewone’ wegmotoren, inclusief twee jaar garantie!

Vooral op het gebied van de elektronica is er een enorme stap gezet. Juist daardoor is het mogelijk geworden om 200+ pk’s in straatmotoren te stoppen. Vanaf pagina 62 gaan we in dit nummer dieper in op de manier waarop die elektronica het motorische geweld van de Aprilia RSV4RR, BMW S1000RR, Ducati 1299 Panigale, Kawasaki H2 en Yamaha R1 aan banden legt. Met deze elektronica zijn deze machines ook de technologische visitekaartjes van hun fabrikanten. Al blijven het gashendel en je eigen gezonde verstand natuurlijk nog steeds de allerbeste hulpmiddelen om je rijbewijs op zak te houden….

Met al die elektronische hulpmiddelen steekt overigens ook de kroegpraat de kop weer op. Net zoals bij de introductie van ABS-remmen zijn er ook nu ook weer ‘helden’ die tractie- en wheelie-controle en actieve vering iets voor watjes vinden. Iets dat zij met hun formidabele motorgevoel en ervaring niet nodig hebben. Kletspraat natuurlijk, dat heeft het ABS inmiddels dubbel en dwars bewezen. En ook Marquez en Rossi zijn anno 2015 nergens zonder hun superintelligente elektronica. Dus waarom zouden we er op straat geen gebruik van willen maken?

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws