Nieuws

Verhoeven mikt op top 5

Frans Verhoeven rijdt komende drie Dakars op Sherco. De in België woonachtige Nederlander tekende een contract met de Franse offroad-fabrikant dat hem de komende drie jaren zekerheid brengt. “Sherco is geen noodstap, ik heb er een heel goed gevoel bij”, aldus Verhoeven. “Ik heb een deal voor de komende drie Dakars en elk seizoen starten we minimaal in twee WK-rally’s.”

De Sherco-fabrieksleiding zocht zelf contact met Verhoeven na diens verrassende vertrek bij speedbrain. Verhoeven vertrok naar de fabriek in het Zuid-Franse Nimes en keerde ‘met een goed gevoel’ terug. “Het klikte heel erg. Zij hadden gebroken met David Casteu en zochten nu een rijder die kan presteren, die in de toekomst een jongere rijder kan opleiden en daarnaast de rallymotor op basis van de nieuwe enduromachine kan ontwikkelen. Na dat eerste gesprek zijn we al snel teruggekomen voor onderhandelingen en een eerste test. Ik heb er inmiddels 2300 testkilometers op zitten, volgende week zit ik in Tunesië en daarna gaan we ons voorbereiden op de Rally van Marokko.”
Het grootste verschil met de BMW waarmee de 44-jarige Verhoeven in de afgelopen Dakar nog een etappe wist te winnen is het rijwielgedeelte, meent de nieuwe full time Sherco-kopman. “Ik heb in de afgelopen jaren een paar keer geduelleerd met Casteu en dan zag ik wel dat hij dingen kon doen met de Sherco die ik me op de BMW niet kon permitteren. De BMW kregen we nooit helemaal goed afgesteld. De Sherco voelt super aan. Het veersysteem heeft een link en de achterkant plakt echt aan de grond. De tractie is geweldig en ook de stabiliteit is erg goed, terwijl de motor ook mooi afdraait. WP levert nu de vering en dat is een stap voorwaarts. Het blok zelf is ook beduidend anders. Het is wat tammer dan de piekerige BMW, maar hij is met minder fysieke inspanning te rijden. Het blok heeft meer koppel en draait 1000 toeren minder dan de BMW. Ook daardoor voelt het makkelijker aan. Casteu had de afgelopen Dakar wat problemen met de versnelingsbak en die is dan ook gemodificeerd.”

Hoewel het Franse Sherco met een productie van 5.000 tot 6.000 motoren per jaar een relatief bescheiden productie heeft, heeft Verhoeven er alle vertrouwen in dat zijn zevende Dakar in 2012 goed zal verlopen. “Wat voor mij heel erg belangrijk is, is dat de lijnen kort zijn en dat we snel dingen kunnen beslissen. Er is financieel ook wel wat mogelijk en de fabriek wil graag hogerop. Het project is in 2009 begonnen en de 2012-Dakar is ook niet een Dakar om er in te komen. Er moet wel gepresteerd worden. Met wat ik zelf kan en wat ik nu heb gevoeld van de motor moet een top 5-plaats mogelijk zijn.”
Naast Verhoevens is er nog plaats voor een teamgenoot in het fabrieksteam. “Ik ben geraadpleegd over de keuze en ik kan me goed vinden in de man die het gaat worden. Binnen twee weken zal die naam wel naar buiten worden gebracht.”

Plaats hier uw tekst

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws