Vergelijkingstest superbikes (2)
Bij elke sport gaat het erom eerste te worden, en bij elk in de sport gebruikt apparaat wordt naar datzelfde gestreefd. En zo zijn ook de gewone straatversies van de huidige superbike-klasse steeds meer geoptimaliseerd voor snelle rondetijden, bij de ene fabrikant compromislozer dan bij de andere!
In MotoPlus 11/2020 gaan we voor de tweede keer op pad met zeven snelle jongens: de BMW S1000RR, Suzuki GSX-R1000R, Ducati Panigale V4S, Honda CBR1000RR-R Fireblade SP, Yamaha YZF-R1M, Kawasaki ZX-10RR en Aprilia RSV4 1100 Factory. Waar we in deel 1 een nadere blik op de verschillende blokconfiguraties wierpen, is het nu niet alleen tijd voor het rijwielgedeelte, ook de verschillen in ergonomie nemen we onder de loep.
En die vallen onderling groter uit dat je in eerste instantie zou verwachten. Natuurlijk, een doorgewinterde toerrijder zal de zitpositie van elk van deze machines als een aanslag op lijf en leden typeren, toch is de zit op enkele van deze machines lang niet zo vermoeiend als de eerste blik doet vermoeden.
Welke machine stuurt het strakst? Welke het makkelijkst? Het antwoord op deze en nog veel meer vragen vind je in MotoPlus 11/2020 (29 mei in de winkel). Liever een abonnement? Klik dan hier!