Nieuws

#unlockyourfreedom, stap op de motor!

Het heeft even geduurd, maar het is er gelukkig toch van gekomen. De motorbranche – verenigd in de RAI Vereniging – heeft medio augustus de Engelse campagne #unlockyourfreedom geadopteerd en ook in ons land gelanceerd om mensen erop attent te maken dat juist in deze coronatijden de motorfiets een prima vervoermiddel is als alternatief voor de in de spits vaak overvolle bus, tram, trein of metro – of de filegevoelige auto.

Mits het niet meer zo warm wordt als in augustus natuurlijk, want uitgerekend onze motorbond KNMV riep ons toen juist op om de motor te laten staan. Oké, stilstaan voor een openstaande brug of bij een langdurig rood verkeerslicht is minder prettig bij 30+ graden (en door de rijwind raak je in de hitte ook ongemerkt veel vocht kwijt, zodat regelmatig water drinken dan echt een must is), maar met goed geventileerde kleding is motorrijden ook als het warm is over het algemeen prima te doen.

Al besef ik ook dat er motoren zijn die de hete koellucht afvoeren langs de benen of kont van de rijder, en uit ervaring weet ik ook dat zoiets in de hoogzomer verre van prettig is. Gelukkig krijgt dit aspect steeds meer de aandacht van de fabrikanten, met geïsoleerde buddyseats, gelaagde kuipen en slimmere afvoerkanalen van hete koellucht. Maar een airco zie ik voorlopig nog niet zo gauw op de accessoirelijst komen te staan; als motorrijder zijn we nu eenmaal nadrukkelijk overgeleverd aan de weergoden.

Terug naar de RAI-campagne: al in de beginfase van de coronacrisis schreef ik op deze plek dat wij met onze motorhobby onze handen dicht mogen knijpen, aangezien motorrijden één van de weinige dingen is die je de afgelopen maanden nog wel gewoon kon (en kunt) doen. Bovendien zou de motorfiets door alle vervoers- en vakantie-beperkingen weleens opnieuw ontdekt kunnen worden. Er zijn in ons land immers 1,5 miljoen mensen die ooit de moeite hebben gedaan om een A-rijbewijs te halen, maar er rijden hier in totaal ‘slechts’ 750.000 motorfietsen rond. Een simpele rekensom leert dat er dus een hele grote groep ‘slapende’ motorrijders bestaat bij wie het nu wellicht toch weer begint te kriebelen.

Daarnaast stijgt het aantal nieuwe motorrijbewijzen de laatste jaren weer naar recordhoogtes, en doet de overheid op dit moment ook nog onderzoek om ervaren automobilisten eenvoudiger aan een A1-rijbewijs te helpen, zodat ook die met een lichte 125 de weg op kunnen, zoals dat in het overgrote deel van Europa ook het geval is. Met andere woorden: achter de schermen komen er zaken in beweging en lijkt de motorfiets eindelijk wat serieuzer te worden genomen. De RAI-campagne had in mijn ogen daarom ook geen dag later moeten komen. Al moet ik daar in één adem bij zeggen dat deze campagne ons tot dusver nog niet ondersteboven blaast. Ik begrijp dat ik als fervent motorrijder én motorbezitter natuurlijk absoluut niet tot de doelgroep behoor, maar ik had verwacht én gehoopt dat ik de campagne al tot vervelens toe voorbij had zien en horen komen in de media. Als ze daar net zo lang over moeten vergaderen als voor de introductie ervan, dan is het bij voorbaat een gemiste kans: wie A zegt moet ook snel daarna B zeggen.

Als u deze column leest, ben ik zelf onderweg met onze Alpenmasters-lezersreis door het Schwarzwald en Zwitserland. In het 4×2 Bergduel en in het reisverhaal in dit blad krijgen de thuisblijvers een beetje een idee in welke wereld ik op dit moment samen met twee groepen lezers aan het motorrijden ben. Na een tussenstop in het Schwarzwald staan vanuit het Zwitserse Münster – aan de voet van de Grimsel-, Furka- en Nufenenpas – drie zeer bochtige toerdagen van 325, 260 en maar liefst 455 km op het programma! De mouwen van de motorjas kunnen dus – bij wijze van spreken – worden opgestroopt!

Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus

Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@ motoplus.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws