Uit MotoPlus Magazine

Honda CB500-familie: Zelfde genen, verschillende karakters

Honda heeft de CB500-familie een flinke update gegeven, waarbij met name de CB500X behoorlijk is gewijzigd. Op een heerlijk zonnig en bochtig Tenerife konden we flink sturen met de drie 48pk-twins, waarbij ze ondanks een identieke basis over behoorlijk verschillende karakters blijken te beschikken.

De naakte CB500F, de hoogpotige ‘crossover’ CB500X en de sportieve CBR500R verschenen in 2013. De drie modellen hebben dezelfde basis: een 471cc-paralleltwin met 180°-krukas en een A2-conforme 48 pk in een open stalen buizenframe.

In 2016 verscheen een nieuwe generatie, met scherpere vormgeving, grotere benzinetanks, LED-verlichting, nieuwe voorvorken met instelbare veervoorspanning, verstelbare remhendels en een hogere ruit op de X. Nu in 2019 volgt de derde generatie. Daarbij is het uiterlijk van de CB500F en CBR500R vrij subtiel veranderd, hoewel tank, plaatwerk, uitlaatdemper en carterdeksels allemaal nieuw zijn vormgegeven.

De CB500X kreeg meer opvallende nieuwe looks. Daar is niet alleen de neus en het kuipwerk duidelijk zichtbaar nieuw (en net als bij de F en de R ook de motordeksels en de uitlaat), maar hij heeft nu ook een groter en smaller 19-inch-voorwiel in plaats van het brede 17-inch-voorwiel van zijn voorganger, plus iets langere veerwegen. Daarmee is de X nu meer een allroad dan een crossover geworden, en daarmee ook universeler inzetbaar.

De complete test lees je in MotoPlus 5.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws