Uit MotoPlus Magazine

De superbikes van 2019: Nieuw seizoen, nieuw geschut

BMW en Ducati luiden weer een nieuw tijdperk in bij de 1.000cc-sportmotoren. De 200pk-grens is definitief ruimschoots doorbroken, de prijzen stijgen. Er komen nu straatmotoren op de markt waarmee je nog niet zo gek lang geleden WK Superbike-races zou hebben kunnen winnen. Hoe doen de fabrikanten dat?

Het is elke keer weer fascinerend wat er op de ontwikkelingsafdelingen van motorfabrikanten wordt bedacht om stappen te maken. Een paar jaar geleden leek het er nog op dat het topvermogen, door Euro4, zou stranden bij zo’n 180 pk. Niets bleek minder waar. Nu al gaan we dik over de 200 pk heen, met als topper de Panigale V4R.

BMW zit ook niet stil. Op de EICMA-motorshow in Milaan stond hij dan, de ster van de Duiters: de geheel nieuwe, 207 pk sterke en rijklaar 198 kilo lichte S1000RR voor 2019. Een machine die van zijn voorgangers eigenlijk alleen de typeaanduiding heeft overgenomen. Nieuw motorblok, nieuw frame, nieuw uiterlijk en nieuwe elektronica. Daarbij moet vooral het nieuwe blok – nu uitgerust met ShiftCam – de S1000RR zeer concurrerend maken. Maar ook bij het uitlaatsysteem is veel werk verzet. Twee enorme katalysatoren reinigen de uitlaatgassen en een dikke voordemper breekt het geweld van de geluidsgolven. En dat zonder gewichtstoename. Sterker nog, het totale systeem is 1,3 kilo lichter dan voorheen.

> Lees hier alles over de 2019-superbikes

Zelfs met alle verbeteringen, ligt het opgegeven vermogen van de nieuwe Ducati Panigale V4R nog een heel eind boven de BMW. Bij (en dankzij) een ongelooflijke 15.250 toeren haalt Ducati 221 pk uit 998 cc. Met een sportuitlaatsysteem zou het zelfs 234 pk moeten worden. ,,We zitten nu met onze productiemotor boven het vermogen van onze MotoGP-racer van 2003’’, aldus Ducati-baas Claudio Domenicali.

Bij Kawasaki is het de ZX-10R(R) die de vermogensfakkel mag dragen. Om dat zo te houden hebben de groenen de machine (zowel de enkele als dubbel-R) een nieuwe cilinderkop gegeven, die vooral dankzij de klepbediening met klepslepers duidelijk hogere toerentallen mogelijk maakt. Dankzij de klepslepers is de mechanische belasting kleiner en kunnen de kleppen sneller geopend en gesloten worden. Ze staan dus langer effectief open, waardoor er meer doorstroming is. Meer toeren én een betere doorstroming, dat betekent meer vermogen.

Honda, de grootste motorfabrikant ter wereld, blijft op het gebied van de superbikes tamelijk conservatief. De CBR1000RR Fireblade blijft voor 2019 onveranderd en ook duidelijk onder de 200pk-grens. De SP2-versie (het homologatiemodel voor het WK) met verbeterde cilinderkop en lichte gesmede Marchesini-wielen hebben we nog niet gereden, de ‘gewone’ SP echter wel. Die stuurt heel scherp, maar mist het topvermogen van de concurrentie.

Ook Yamaha heeft ervoor gekozen haar superbike voor 2019 onveranderd te laten. De Yamaha YZF-R1 is wel is er ter ere van het 20-jarig bestaan, in een speciale jubileumversie uitgebracht met de aanduiding GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing). Door speciale kitonderdelen van dit model is het mogelijk het gewicht te verlagen tot slechts 184 kilo rijklaar met volle tank!

Bij Suzuki verandert er ook weinig. Qua techniek is de in 2017 geheel vernieuwde GSX-R1000 – die in een gewone en een R-versie met onder andere duurdere vering leverbaar is – dan ook behoorlijk up-to-date. Wel dook er op de website van Suzuki Italië een speciale uitvoering op met de naam GSX-R1000 RYUYO. Vermoedelijk een ombouwactie van de importeur zelf. Maar wel een potente. Volgens opgave is de machine goed voor 212 pk en een drooggewicht van 168 kilo.

De eerste 1.000cc-superbike met V4-blok was de in 2009 verschenen Aprilia RSV4. De nog altijd bloedsnelle Italiaan maakt indruk met zijn 201 pk sterke, karakteristieke 65°-V4-blok en fantastische stuureigenschappen. Dit jaar is er voor RSV4-liefhebbers zonder Superbike- of Superstock-ambities een nieuwe, nog snellere versie met grotere cilinderinhoud. In de RSV4 is het 1.078-blok zo getuned dat de prestaties tot liefst 217 pk bij 13.200 toeren, met een maximaal toerental van 13.600 komen.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws