Triumph baart kleine retro-tweeling
Op basis van een compleet nieuwe 400 cc zware eencilinder introduceert Triumph twee fraaie retromodellen. De Speed 400 en Scrambler 400X beschikken overduidelijk over het retro-DNA van de zwaardere modellen van de Britse fabrikant. Eind 2023 staan ze in de showroom.
Triumph ontwikkelde het tweetal in samenwerking met Bajaj Auto in India. Triumph bouwt ze ook in India en verder in Thailand en Brazilië. In India zijn de 400’tjes al maanden eerder beschikbaar. Het illustreert het belang van de immense motormarkt van Zuidoost-Azië. Waar deze motoren in Europa het stempel van opstapper krijgen opgedrukt, zijn ze in landen als India de absolute top. Het van Triumph bekende gevoel voor detailafwerking en bouwkwaliteit, is daarom ook losgelaten op de Speed en Scrambler 400X.
40 pk en 37,5 Nm
Waar de 900 en 1200 cc zware retromodellen over een staande twin beschikken, is dat bij de twee nieuwkomers een vloeistofgekoelde mono. Het vierkleps DOHC blok haalt 398 cc uit zijn boring en slag van 89 x 64 mm. Het beschikt op elektronisch gebied over Bosch brandstofinjectie, ride-by-wire en tractiecontrole. Dat laatste is pure luxe gezien het maximale vermogen van 40 pk bij 8.000 tpm. Het maximale koppel van 37,5 Nm geeft het zogenaamde TR-blok bij 6.500 tpm af. De vermogenskromme laat zien dat het blok onderin lekker krachtig is en dat er bovenin niet zo veel meer gebeurt. De motoren hebben een service-interval van 16.000 km en twee jaar garantie.
Lage zadelhoogte
De naakte Speed 400 en Scrambler 400X delen niet alleen hetzelfde blok, maar ook het frame en zaken als het dashboard. De naked heeft een – voor Zuidoost-Azië belangrijke – lage zadelhoogte van 790 millimeter. De Ø 43 mm upsidedown-vork heeft 140 mm veerweg, achter is dat 130mm. De vierzuiger remklauw vooraan grijpt in een 300 mm remschijf en beschikt over ABS. Het rubber is een Metzeler Sportec M9RR. Het rijklare gewicht komt inclusief dertien liter brandstof uit op 170 kilo.
Aanpassingen Scrambler
De Scrambler 400X heeft met 150 mm voor en achter vanzelfsprekend langere veerwegen dan de Speed. Ook de Metzeler Karoo Street banden verschillen duidelijk van de naked en dat geldt ook voor de wielmaten. De wielbasis groeit met 37 mm om stabieler in het terrein te zijn. Voor een logischer stapositie staan de voetsteunen lager en wijder uit elkaar. Door wat extra beschermende onderdelen groeit het rijklaargewicht met negen kilo tot 179 kilo. Ook de zadelhoogte neemt toe: tot 835 mm in dit geval.
Prijs later bekend
Beide modellen zijn in drie verschillende two-tone kleurstellingen verkrijgbaar. Ook belooft Triumph een enorme rits aan accessoires om de motoren naar eigen smaak aan te passen. Op de prijs is het al net zo lang wachten als op de motoren zelf. Die worden dus pas eind van dit jaar bekend gemaakt.
Retro succesnummer
Waar de Speed en Scrambler 400X topmodellen zijn in Zuidoost-Azië, zijn het retro instappers in Europa. Iedereen begrijpt direct dat Triumph voor de westerse markt graag zulke modellen heeft als je de verkoopcijfers van de 900 en 1200 ziet. Van de Speed Twin 900 verkocht het 40.000 exemplaren en van de 1200-variant zo’n 17.000. De Scrambler 900 is goed voor 17.500 verkochte exemplaren en de 1200 voor 15.000.
Nog meer weten over de Triumphs? Kijk dan op de website van de Britse motorfietsfabrikant.