Nieuws

Toch een nieuwe Harley in de pijplijn

Midden 2018 ontvouwde Harley-Davidson haar ‘More Roads to Harley-Davidson’ toekomstplannen, met als rode draad de presentatie van 100 nieuwe modellen in 10 jaar. En dan niet alleen de geijkte cruisers en touringmodellen, maar ook modellen in nieuwe segmenten om ook andere doelgroepen aan te trekken!

Die ambitieuze plannen werden afgelopen jaar door de nieuwe Harley CEO Jochen Zeitz, de opvolger van Matt Levatich, in de ijskast geparkeerd. De verkopen van Harley staan onder druk en momenteel is het niet echt de tijd voor een sprong in het diepe. Of beter gezegd meerdere sprongen in het diepe. Zo blijft de LiveWire gewoon in het gamma en gaan de Amerikanen met de Pan America nog altijd de allroadmarkt op. De reed aangekondigde Bronx echter, werd wel uit de nabije toekomstplannen geschrapt.

Des te verrassender is de aankondiging van een nieuwe Custom 1250, die al voor komend jaar in de planning staat zelfs. De Pan America was tot dusver het enige volledig nieuwe model dat was aangekondigd, maar op de website van Harley staat onder ‘toekomstige modellen’ nu ook de Custom 1250. Helemaal nieuw is deze overigens niet, want al in de ‘More roads to Harley-Davidson’ plannen werd deze naked genoemd.

De machine is gebouwd rond het nieuwe Revolution Max blok, dat ook in de Pan America dienst doet. Deze vloeistofgekoelde 60° V-twin is daar goed voor 145 pk, het kan echter goed dat voor de Custom het blok meer getuned wordt op newtonmeters in het lage en midden toerengebied dan op topvermogen. Optisch is de verwachting dat de machine niet veel zal afwijken van het prototype, dat was bij de Pan America immers ook niet het geval.

Het ligt in de lijn der verwachting dat de Pan Americana en Custom de eerste twee modellen van een nieuw platform vormen, dat de komende jaren flink zal worden uitgebreid. Zowel qua modellen met bijvoorbeeld een kleinere cilinderinhoud als in verschillende segmenten. Onlangs werd bekend dat HD de Sportster niet zal klaarstomen voor het Euro5-tijdperk, dit nieuwe platform biedt natuurlijk talrijke mogelijkheden om dat ontstane gat op te vullen. We wachten af!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws