Nieuws

Suzuki V-Strom heeft een opvolger

De V-Strom heeft het altijd erg goed in Nederland gedaan en het lijkt er op dat de nieuwe V-Strom 800DE dat ook moet kunnen. De middenklasse allroad beschikt over exact hetzelfde blok als zijn naakte kompaan GSX-8S.

Ook in de V-Strom maakt de V-twin plaats voor een staande twin. Al doet hij zich door zijn 270° krukas nog wel een beetje voor als V-twin. De allroad heeft eveneens 82,9 pk bij 8.500 tpm en 78 Nm bij 6.800 tpm.  Waar de naked nog een extreem kort uitlaatdempertje onder het blok heeft, loopt die bij de V-Strom zoals het hoort hoger en dus beter beschermd. Overigens is de 800DE een toevoeging aan de V-Strom-reeks, de 650 en 1050 blijven leverbaar.

De V-Strom beschikt eveneens over drie rijmodi, maar wijkt qua elektronica door het beoogde gebruik wel af. Het ABS-systeem kent twee standen: eentje waarbij het werkt op beide wielen en eentje die alleen het voorwiel bewaakt, maar het achterwiel niet. Ook de traction control kent een offroad-stand, al noemt Suzuki die G-modus (Gravel). Niet verbazingwekkend: deze optie laat wat achterwielslip toe bij gebruik op onverharde wegen. Verder profiteert ook de V-Strom-rijder van de uitgebreide elektronica zoals die op de GSX-8S zit.

Het rijwielgedeelte is wel flink anders dan bij de naked. De V-Strom heeft vering van… Hitachi Astemo (= Showa) met langere veerwegen. Daardoor zweeft het zadel 855 mm boven de grond. Ook de wielbasis (1.570 mm), het rijklare gewicht (230 kg) en de tankinhoud (20 L) groeien ten opzichte van de GSX-8S. Vanzelfsprekend heeft deze allroad een gespaakt 21”voorwiel. Verder zij handig in het onverharde: een windscherm dat helemaal naar beneden schuift voor beter zicht, grote voetsteunen voor voldoende grip, handkappen en een (kunststof carterplaat)

Suzuki biedt de V-Strom aan in het geel, grijs en zwart. Over prijzen heeft Suzuki nog niets bekend gemaakt wel dat de V-Strom en GSX-8S dit voorjaar in de showroom moeten staan.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws