Nieuws

Aangename verrassing: Suzuki GSX-8S

Suzuki lepelt een compleet nieuw blok in de naked nieuwkomer GSX-8S. De veelgeprezen V-twin maakt plaats voor een staande twin in een fris ontwerp.

Eindelijk heeft de SV650 een opvolger. Eentje die er mag zijn ook. Met de GSX-8S zet Suzuki een op het oog haarscherpe en toch sympathieke naked neer. Tot zo ver de verwijzing naar de SV, deze GSX-8S moet het vanaf nu volledig op eigen kracht gaan doen.

Dat doet het met de nieuwe staande 776cc tweecilinder met 270° krukas. Dan wil je natuurlijk direct weten hoeveel pk’s en koppel de twin produceert. Dat komt uit op 82,9 pk bij 8.500 tpm en 78 Nm bij 6.800 tpm. Verder memoreert Suzuki het Cross Balancer balanceersysteem. Hierbij zijn twee balansassen op 90° ten opzichte van de krukas geplaatst. Volgens Suzuki is het systeem licht, compact en goed voor een soepele motorloop.

Naast een balanceerssyteem houdt ook elektronica de nieuwe naked in het gareel. De ride-by-wire GSX-8S beschikt over drie rijmodi, een quickshifter (op en neer), low rpm assist (toerental stijgt bij wegrijden en voorkomt zo stil vallen), easy start (een keer startknop indrukken voldoet) en drievoudig instelbaar traction control. Alle instellingen zijn te lezen op het 5” TFT-display. De toerenteller doet ook dienst als een programmeerbare schakelindicator, die knippert wanneer de motor het ingestelde toerental bereikt.

De gestapelde LED-lampen kennen we al van Suzuki’s GSX-S1000 en dat geldt ook voor het gespierde design met veel aandacht voor de ‘schouderpartij’. Ondanks dat spierballenvertoon weegt deze naked rijklaar slechts 202 kilo. Ook de zithoogte van 810 mm moet niet veel mensen angst aanjagen.  Het aluminium frame (balhoofdhoek/naloop/rijwielbasis: 25°/104 mm/1.465 mm), stalen achterframe en aluminium achterbrug garandeert volgens Suzuki een goede rechtuitstabiliteit in combinatie met een licht stuurgedrag. Die claim hopen we snel persoonlijk te mogen testen.

De KYB upsidedown-vork heeft een veerweg van 130 mm. Suzuki vermeldt niets over instelbaarheid, logisch in deze klasse, de KYB monoschokdemper is wel instelbaar op veervoorspanning. Rondom de aluminium gietwielen zitten Dunlop RoadSport 2 banden in de maten 120/70ZR17M/C en 180/55ZR17M/C.

Suzuki claimt een gemiddeld brandstofverbruik van 1:23,8 en dat levert dankzij de tankinhoud van veertien liter een theoretische actieradius van 333 kilometer op. Suzuki levert de GSX-8S in het blauw, wit en zwart

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

24 april, 2024

Yamaha maakte onlangs bekend dat de R1 niet wordt opgewaardeerd naar Euro 5+. Dit betekent dat de R1 in 2025 wordt ...

Overig nieuws