Suzuki Katana aangescherpt voor 2022
Suzuki heeft zich bij de nieuwe Katana geen kopzorgen hoeven maken over het lijnenspel. Dat blijft ongewijzigd en overduidelijk geïnspireerd door het origineel uit 1980. De aandacht gaat dit keer uit naar elektronica en pk’s.
De Euro5-Katana is goed voor 152 pk bij 11.000 tpm en dat zijn er twee meer dan voorheen. Over het maximum koppel laat Suzuki zich niet uit (was 108 Nm), maar het belooft wel dat de nieuwkomer een breder gespreid koppel heeft. Heel verrassend is dat niet. De motor profiteert namelijk van dezelfde wijzigingen als de 2021-GSX-S1000. Die heeft onder meer een nieuw in- en uitlaattraject, nokkenassen en klepveren.
De volledig analoge originele Katana kon nooit bevroeden dat zijn opvolgers zo digitaal zouden uitpakken. De 2022-variant heeft drie rijmodi, een quickshifter (op en neer), vijfvoudig instelbare traction-control, een anti-hop koppeling en ‘low rpm-assist’. De motor geeft bij dat laatste zelf een beetje gas bij het wegrijden om afslaan te voorkomen.
In de lente van 2022 staat de Katana in de showroom in een opvallende mat blauwe kleur met gouden voorvork en wielen en een grijze variant met rode wielen.