Prachtig eerbetoon aan Honda’s Daytona-winnaar CR750
De Honda CR750 van Martijn Eijkholt is een bijzondere: het is geen replica, maar een eerbetoon aan de racer die in 1970 geschiedenis schrijft op de kombaan van Daytona. Het meest bijzondere van alles? Hij is straatlegaal. Dat dwong de bouwer wel om de meest essentiële onderdelen uiterst ingenieus te verstoppen.
Die bouwer is niet Eijkholt zelf, maar Raoul Somers. De Belg bouwde al verschillende replica’s van de CR750, maar deze keer wordt hij geconfronteerd met een opdrachtgever die de motorfiets absoluut straatlegaal wil maken. Het is een wijze en dure les die Eijkholt leert als een motoragent hem op zijn zelfgebouwde CBR900 streetfighter staande houdt. De diender geeft eerst complimenten voor de eigenbouw Honda en vervolgens een prent van € 300,- voor ontbrekende spiegels.
Bovenaan het verlanglijstje staan dan ook spiegels, knipperlichten en goeie uitlaatdempers. De samenwerking ontpopt zich tot een fascinerend krachtenspel tussen een creationist die originaliteit hoog in het vaandel heeft staan en een opdrachtgever die met zijn motorfiets op straat kan rijden zonder continu de lange arm van de wet te vrezen. Het krachtenspel is geen wedstrijd, want de motorfiets voor onze neus bewijst dat er alleen maar winnaars zijn. Het blok is opgeboord tot 863 cc, heeft een F2-nokkenas en cilinderkop, een afgedraaid vliegwiel en een RVS spanner van de nokkenasketting. De carters van het blok zijn alleen gestraald en daarna niet gelakt. De ruwe buitenkant geeft het blok iets enorm ruigs. Het is een-op-een overgenomen uit de racerij, omdat ongelakte blokken hun hitte makkelijker kwijt raken. Ook gepikt uit de racerij: omgekeerde schakeling.
Het blok an sich is dus al best bijzonder, maar daar blijft het niet bij. In MotoPlus 20/2023 lees je verder over al het bijzonders aan de CR750, zoals het contactslot in het kontje, het afdekkapje voor de koplamp en de onzichtbare knipperlichten!