Premium

KTM 790 Duke, 95 of 105 pk?

De 790 Duke is na twee jaar terug van weggeweest. De 2023-versie is – in tegenstelling tot de Duke van 2021 – afkomstig uit China en uitsluitend leverbaar met een A2-conforme 95 pk vermogen. Heeft dat het karakter van de Oostenrijkse hooligan veranderd en is er zichtbaar bespaard?

Er is inderdaad bespaard op de in Hangzhou geproduceerde 790 Duke, maar de verschillen tussen de oude en nieuwe Duke zijn – los van de kleur – bijna niet te zien. Wat afwerking en materiaal betreft valt er weinig tot niets af te dingen op de voordeliger geproduceerde Chinese Duke. De belangrijkste wijziging van het 2023-model is feitelijk onzichtbaar en zie je pas bij een blik op de technische gegevens. In plaats van de volle 105 pk levert de ‘hardware-matige’ ongewijzigde paralleltwin nu een elektronische begrensde 95 pk.

Daarmee voldoet de 790 Duke aan de eisen van het Europese A2-rijbewijs-reglement, dat voorschrijft dat het vermogen van een tot 48 pk teruggebrachte motorfiets bij vol vermogen maximaal het dubbele van die 48 pk mag leveren. In de jongere Duke-familie zijn geknepen A2-modellen overigens geen noviteit: zowel de eerste als de tweede 890 Duke waren met de toevoeging ‘L’ ook met teruggebracht vermogen leverbaar. Nieuw is echter wel het wegvallen van de 790-uitvoering met de volle 105 pk vermogen, dit om voldoende afstand te houden van de 890 Duke GP – sinds dit jaar het standaardmodel van de 890 Duke.

Er zijn naast het vermogen nog meer verschillen, waaronder de ergonomie. Hoe dat precies zit en welke verschillen er nog meer zijn? Dat lees je in MotoPlus 21/2023, waarin we op pad gaan met de Oostenrijkse halfbroers!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws