Gillen met de Kawasaki ZX-4RR!
Het sportieve middensegment lijkt met onder meer de Aprilia RS660 en Yamaha R7 na lange tijd weer wind onder de vleugels te hebben. Kawasaki komt nu ook met kleine supersport, maar doet net iets anders: het laat oude tijden herleven met de ZX-4RR, een 399cc vier-in-lijn die extreme toerentallen bepaald niet schuwt. Op het circuit van Calafat lieten we de ZX-4RR gewillig gillen!
Onder een stralend zonnetje gaat het iets na half tien voor het eerst de baan op. De bandjes hebben de eerste twee rondes nodig om op temperatuur te komen, net als het baasje trouwens, voor wie het circuit helemaal nieuw is. Bij de tweede keer opkomen rechte stuk wordt de haan voor het eerst echt overgehaald. De viercilinder draait bijna orgastisch gillend richting de toerenbegrenzer, die pas rijkelijk laat zijn ding doet. Zestienduizend toeren mag het blok van ‘m draaien, maar omdat het vermogen net voor de vijftienduizend toeren wel afvlakt, schakel je ruim voor dat punt al over.
Wat betreft blokkarakter voelt het echt alsof oude tijden, zo toerenhongerig is de 400. Onder de tienduizend is ‘ie weliswaar welgemanierd en bij de les, maar echt veel gebeurt er niet. Komt het toerental echter in het vijfcijferige bereik, dan begint de fanfare een lekker kittig deuntje te blazen en zet de RR flinke passen. Bij vijftienduizend toeren is het een kwestie van een tik tegen het versnellingspedaal en de feestvreugde begint weer opnieuw. Op het circuit is dat hoogtoerige karakter weliswaar fantastisch, op de openbare weg zouden iets meer spierballen in het lage en midden toerengebied waarschijnlijk wel prettig zijn.
Hoe zit het technisch verder met de ZX-4RR? In MotoPlus 20/2023 vertellen we je alles over het kleintje supersport van Kawasaki!