Nieuws

Opvallend: Suzuki Burgman 650 in BMW R100RS-jasje

Dit kun je met recht een unieke verschijning noemen: een Suzuki Brugman 650 motorscooter vermomd als BMW R100RS. Waarom? Gewoon, omdat het kan.

Thomas Janotta is zich er terdege van bewust dat zijn ‘R65 Burgman RS’ polariserend werkt. Deze Duitse opticien, horlogemaker, goudsmid en knutselaar heeft in zijn garage al meer opvallende creaties geproduceerd. Janotta was al een tijdje geïnteresseerd in de Suzuki AN650 Burgman motorscooter. Dit exemplaar tikte hij op de kop voor 600. Hij had schade, maar voornamelijk aan het kuipwerk. En omdat Janotta een BMW-fan is, kwam hij met een nogal vreemd idee: de Burgman 650 de kuip van de BMW R100RS aanmeten uit de jaren zeventig. 

Zo’n kuip, uit 1981, lag nog in zijn garage. Thomas vond ook de bijpassende benzinetank en zadel. 

Zoals verwacht was de combinatie van moderne scooter en klassieke motor allesbehalve ‘plug & play’. Onderdelen moesten van voor tot achter worden aangepast en gemodificeerd, te beginnen met de voorkuip, die aan de bovenkant werd ingekort en aan de onderkant verlengd. Omdat er geen luchtgekoelde boxer-cilinders uitsteken aan de zijkant van het Burgman 650-blok en die vloeistofgekoelde tweecilinder-in-lijnmotor er nogal lelijk uitziet, heeft Janotta plaatwerk aan de zijkanten toegevoegd, afkomstig uit het tussenschot van een VW Transporter.

Het brede achterframe van de Burgman werd verwijderd, samen met de 15-liter plastic benzinetank die erin zit geïntegreerd. Er werd speciaal een smaller achterframe van stalen buizen gemaakt, evenals een bijpassende plaatstalen benzinetank met een inhoud van liefst 18 liter. Het RS-zadel is ook ingekort en iets breder gemaakt. De BMW-tank voor is een dummy-exemplaar en dekt het Suzuki-luchtfilter af. Bovenop de RS-tank huist nu een console voor het contactslot en het stuurslot. Het brede stuur komt van een BMW R100GS. De aandrijflijn en het chassis, inclusief remmen, zijn niet gewijzigd. Alleen de einddemper is een accessoire, maar wel een legale met een e-keurmerk.

Janotta mikt bij zijn projecten altijd op een minimaal budget en houdt zich daar meestal consequent aan. De goudmetallic lak is bijvoorbeeld een originele BMW kleur – maar aangebracht met vaste hand uit een spuitbus. En Thomas heeft de helft van de 600 euro die hij voor de Burgman betaalde, terugverdiend door onderdelen te verkopen die hij niet meer nodig had. Uiteindelijk kostte zijn R65 Burgman RS slechts 2.200 euro.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws