Motornieuws 2022: Yamaha MT-10
Heel onverwacht nieuws is de update van Yamaha’s naakte krachthonk MT-10 natuurlijk niet. De brute crossplane viercilinder ademde immers nog uit conform de Euro4-norm en dat kan en mag in het Europese hier en nu natuurlijk niet meer. Een Euro5-kuurtje voor de grootste uit de MT-stal dus, waarbij ook nog wat andere zaken werden aangepakt!
Die zaken hebben vooral betrekking op het innerlijke van de MT-10, al is er ook wel licht aan het uiterlijk gesleuteld. Het front wordt nog altijd gekenmerkt door de karakteristieke priemende koplampen die nu aan de bovenzijde zijn voorzien van led-contourverlichting. De achterzijde is wat compacter vormgegeven waardoor het geheel nu een meer gedrongen, zeg maar gespierde uitstraling krijgt. Hoewel nog altijd hoekig, oogt het nieuwe design niet alleen wat ronder, maar ook meer opgeruimd, zonder aan karakter te hebben ingeboet.
Waar het natuurlijk allemaal vooral om draaide was het blok. De crossplane vier-in-lijn met onregelmatige ontstekingsintervallen (270°-180-90-180°), die inmiddels alweer sinds 2009 dienst doet in de R1, kreeg nieuwe brandstofmappings, evenals een aangepast in- en uitlaattraject. Ondanks de Euro5-ingrepen ging de viercilinder er zowel qua vermogen als koppel licht op vooruit. Het maximum vermogen bedraagt nu 165,9 (was 160,4) pk bij 11.500 toeren, het koppel piekt met 112 (was 111) newtonmeter bij 9.000 toeren. Ook kreeg de nieuwe 10 een aangepast luchtfilterhuis en inlaatkanalen van verschillende lengte, ingrepen met name gericht om het inlaatgeluid en de algehele rijbeleving naar een nog hoger plan te tillen, iets waar ook de nieuwe titanium uitlaat een steentje aan bijdraagt waarschijnlijk.
De Japanse testosteronbom kreeg ook een iets comfortabeler zadel, evenals een nieuwe radiale Brembo hoofdremcilinder en een 4,2 inch TFT dashboard, dat we al van de R1 kennen. En dan zouden we bijna het hoofdstukje genaamd elektronica vergeten. Zo krijgt de nieuwe MT-10 de beschikking over een zes-assige IMU, die onder meer de weg vrijmaakt naar hellingshoek afhankelijk(e) ABS en tractiecontrole (vijf standen), evenals het nieuwe slide control system (SCS) en lift control system (LCS). Verder omvat het pakket ook nog een instelbare motorrem, brake control (regelt automatisch de remkracht voor en achter in een bocht, keuze uit twee modi), up/down quickshifter (was optioneel, nu standaard), cruise-controle met mogelijkheid tot instellen van een maximumsnelheid en een vernieuwd ride-by-wire systeem met keuze uit vier powermodi. Alle hulpsystemen zijn allemaal apart van elkaar in te stellen, met het nieuwe Yamaha Ride Control bundelt de Japanse fabrikant ze echter ook onder één paraplu, waarbij de regelniveaus op een bepaald inzetgebied zijn afgestemd. Daarbij de keuze uit vier rijmodi, A,B, C en D, waarbij A de meest sportieve is en de D-modus juist heel defensief afregelt voor regenachtige en gladde omstandigheden. Ook hier is overigens elke modus weer geheel naar eigen voorkeur aan te passen.
De nieuwe Yamaha MT-10 komt er in drie kleuren: blauw, zwart en grijs met cyaankleurige wielen. Hij staat vanaf medio april 2022 bij de dealer, prijzen zijn nog niet bekend. Info: www.yamaha-motor.nl