Motornieuws 2018: Honda GL1800 Gold Wing
Al sinds 1975 is de Gold Wing het vlaggenschip van de Honda-vloot en voor 2018 heeft de zescilinder luxestomer een enorme transformatie ondergaan. Zowel optisch als technisch bleef er namelijk nagenoeg geen detail onaangeroerd, dat zie je, maar voel je waarschijnlijk ook. In vergelijking met het voorgaande model werd er namelijk maar liefst 48 kilo aan gewicht bespaard. In een later stadium zullen we alle ins en outs betreffende de nieuwe Gold Wing bekend maken, maar vooralsnog eerst een summiere samenvatting.
De bekende en geroemde 1.833 cc zescilinder werd compleet vernieuwd, is 6,2 kilo lichter, een stuk compacter en nu voorzien van vier kleppen per cilinder en ride-by-wire met in totaal vier rijmodi: Tour, Sport, Econ en Rain. Daarbij wordt niet alleen het blokkarakter aangepast, maar ook de demping van de elektronisch instelbare vering en de afstelling van het gecombineerde remsysteem. De zescilinder is goed voor 124,5 pk en 170 newtonmeter koppel.
Verder kreeg de GL1800 ook een compleet nieuw aluminium chassis, waarbij het meer compacte blok nu 40 mm meer naar voren is gemonteerd. Meest opvallend is wellicht nog wel de nieuwe dubbele draagarm voorwielophanging (enigszins vergelijkbaar met BMW’s Duolever-systeem, dat weer op het systeem van de Britse ingenieur Norman Hossack is gebaseerd).
Uiteraard is ook de uitrusting naar een beduidend hoger niveau getild. Zeer verheugend, eindelijk is de ruit elektrisch instelbaar (in hoek en hoogte). Verder bestaat de standaarduitrusting uit onder meer een nieuw 7 inch TFT dashboard, full LED verlichting rondom en een smart key voor zowel contact als koffers.
À propos koffer, de nieuwe GL1800 Gold Wing komt er in twee versies: een standaarduitvoering en een Tour-versie met grote topkoffer. Desgewenst kan de zescilinder worden voorzien van de nieuwste generatie DCT, met zeven versnellingen. Lees alles over de nieuwe Gold Wing in MotoPlus 22, die op 10 november in de winkel ligt.