Nieuws

Lezerstest BMW F900R en XR

Voor 2018 trok BMW het doek van een nieuwe F850GS, waarbij de focus met name lag op het volledig nieuwe blok. BMW nam afscheid van haar bekende gelijklopende zuigers met gelijkmatige 360°-360° ontstekingsintervallen en koos voor een paralleltwin met een inmiddels wijdverbreid gelauwerde 270° krukasconfiguratie, waarbij verder ook nog onder meer de cilinderinhoud iets werd vergroot.

Een behoorlijke ingreep kortom en het lag natuurlijk in de lijn der verwachting dat ook de rest van de F-fractie, waaronder de F800R, de beschikking over dat volledig nieuw opgetrokken blok zou krijgen. Dat gebeurde wel en niet. Op de Eicma van 2019 werd namelijk inderdaad een nieuwe R gepresenteerd, die echter luisterde naar de naam F900R. Iets dat ‘ie voornamelijk dankt aan een iets grotere boring waarmee de cilinderinhoud op 895 cc uitkomt.
In het kielzog van de ravissante R werd ook een nieuwe, meer toergerichte variant van de F900 gepresenteerd in de vorm van een lekker scherp gesneden XR-uitvoering. Een mooie aanvulling kortom in het zo zwaarbevochten middensegment.

Het nieuwe duo werd positief ontvangen door het mondiale motorjournaille, al viel ze niet alleen maar roem en faam ten deel, er werd her en der ook wel een kritische noot gekraakt. Te kritisch? Om daar achter te komen kregen tien MotoPlus-lezers de gelegenheid om zelf het nieuwe Duitse duo eens aan de tand te voelen tijdens een uitgebreide testrit door de Achterhoek. Wat zij er van vonden? Dat lees je allemaal in MotoPlus 21/2020 (vanaf 30 oktober in de winkel).

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws