KTM’s sportieve paradepaardje
Exclusief, handgebouwd, volledig klaar voor het circuit, opgebouwd uit de beste spulletjes en in een gelimiteerde oplage van honderd exemplaren: KTM’s RC 8C heeft alles in zich om het tot gewilde klassieker en pretpakket te schoppen. Zeker omdat 25 kopers de mogelijkheid wordt geboden om deel te nemen aan een exclusieve circuitdag met het Red Bull KTM fabrieksteam.
Laat je allereerst niet in de luren leggen door de naam RC8. Dit is geen oude wijn in nieuwe zakken, maar een totaal nieuw model. Het motorblok is namelijk niet langer de V-twin zoals in de oorspronkelijke RC8, maar de staande twin uit de 890 Duke R. In de RC 8C, helaas enkel voor cicruitgebruik, is het 889 cc metende blok goed voor 128 pk (121 in de Duke). KTM boekt vermogenswinst dankzij het titanium Akrapovic uitlaatsysteem en het vrij ademende luchtfilter. Met een drooggewicht van 140 kilo belooft dit wel heel erg leuk speelgoed te worden. De slogan ‘Ready to Race’ mag gerust gebruikt worden.
KTM gaat werkelijk helemaal los op het rijwielgedeelte. Het frame is vanzelfsprekend het karakteristieke oranje buizenframe, maar wel gemaakt van 25CrMo staal. De voorvork is een closed cartridge Ø 43 millimeter dikke WP Apex Pro 7543. Dezelfde mensen die de voorvorken van de RC 16 MotoGP-racers in elkaar schroeven, zetten ook de voorvork van de RC 8C in elkaar. Aan de achterkant strijkt een volledig instelbare WP Apex Pro 7746 monoschockdemper alle oneffenheden glad. Zoals het een echte racer betaamt is de ingaande demping in low en high speed verstelbaar.
Het kevlar kuipwerk is zoals het een circuitfiets betaamt met snelsluiters in een mum van tijd te verwijderen. Een racemotor heeft natuurlijk ook lichtgewicht Dymag wielen, Pirelli SC1 slicks en Brembo remmen. De RC 8C komt tot stilstand door een combinatie van 290 millimeter grote remschijven, Stylema remklauwen en een 19RCS Corsa Corta rempomp. Met die laatste bepaalt de rijder exact de progressiviteit van de rem. Ook is de snelle twin uitgerust met een 5” TFT-racedashboard met geïntegreerde datalogger, die later is uit te lezen.
Een koopje is de RC 8C zoals je waarschijnlijk al wel verwacht niet, je moet er namelijk een fikse € 35.300,- voor neertellen. Als je toch zo veel centen neerlegt, boek dan direct de testdag met het Red Bull KTM fabrieksteam. Op het circuit van Jerez rij je dan samen op met Dani Pedrosa en Mika Kallio. Bij de exclusieve circuitdag hoort ook nog een extra racepakket, bestaande uit: een extra set Dymag wielen, extra voor- en achterremschijven, paddock stands, bandenwarmers en een KTM racemat.