Komt Cagiva terug?
Merken komen en gaan. En bij sommige merken gebeurt dat is een rap tempo. Nu gaan de geruchten over Cagiva.
Brengt Cagiva straks weer nieuwe modellen uit? Eigenaar MV Agusta sluit het in ieder geval niet uit.
MV Agusta-directeur Giorgio Girelli zei onlangs in een interview op een Italiaanse website aan dat er ‘geen onmiddellijke plannen op tafel liggen voor een terugkeer van het merk waarmee het allemaal begon’ voor de familie Castiglioni. Volgens Girelli zou Cagiva – waarvan MV Agusta nog steeds de rechten heeft– zich bij een herlancering vooral profileren als off-roadmerk.
En dat zou een logische demarche zijn want het merk uit Varese heeft toch flink bonuspunten gescoord als het op off-road – en all-road-motorfietsen aankwam.
Cagiva was midden jaren ’80 best succesvol het mondiale motorcross. In 1985 veroverde het een eerste wereldtitel in de 125 cc met de Fin Pekka Vekhonen aan het stuur. Een jaar later ging de wereldtitel in de lichtste klasse opnieuw naar een Cagiva-rijder, onze eigen Dave Strijbos. Daarnaast werd vanaf 1987 ook op de wereldtitel bij de kwartliters gemikt. Dat gebeurde met Gert-Jan van Doorn en Pekka Vekhonen.
Ook in de Rally-Raid liet Cagiva zich niet onbetuigd. In 1987 greep de Fransman Hubert Auriol net naast de overwinning in de Dakar. Dat kwam door een scheenbeenbreuk. Niet door zijn motor.
Uit Cagiva’s deelname aan de Dakar-rally groeide het Elefant all-roadmodel. Die Elefants kwamen met 750 en 900-blokken uit de Ducati SS-modellen. Met enig gevoel voor historische correctheid kan je dus stellen dat de Cagiva Elefant in feite Ducati’s allereerste allroad was.
Eens afwachten wat er gebeuren gaat