Nieuws

Jorge Lorenzo stopt als coureur in MotoGP

Jorge Lorenzo ziet er geen brood meer in en heeft bekendgemaakt na dit seizoen te stoppen als coureur in de MotoGP. Wij spraken de getergde Honda-coureur eerder dit jaar over zijn niet echt florissant verlopende seizoen. Stond hij in zijn Yamaha-tijd als robot te boek met ijzingwekkende precisie. Bleek hij de laatste tijd een mens die de Honda niet getemd kreeg.

De overstap van Jorge Lorenzo (32) naar Honda was op zijn zachtst gezegd spraakmakend. Het nieuws kwam op het moment dat de Spanjaard na anderhalf jaar worstelen met de Ducati net zover was dat hij er mee kon winnen. Met drie overwinningen (Mugello, Barcelona, Oostenrijk) en een tweede plaats in Tsjechië gaf de drievoudig MotoGP-kampioen toch nog glans aan zijn twee jaar bij de Italiaanse renstal. Maar het kwaad was al geschied: Ducati had het vertrouwen in hem opgezegd. Toen duidelijk werd dat Dani Pedrosa zou vertrekken bij Honda, greep Lorenzo zijn kans.

Hij belde zelf naar teammanager Alberto Puig om te solliciteren op de vacature van teamgenoot van Marc Marquez en in no time was de deal rond. “Ik had gehoopt dat ik net zo snel op de Honda uit de voeten zou kunnen als die overstap geregeld was”, grinnikt Lorenzo. Dat viel even tegen. De Ducati vroeg al een compleet andere rijstijl, om de Honda te temmen moest Jorge Lorenzo zichzelf nog een keer opnieuw uitvinden. “Ik heb mezelf voor de grootst mogelijke uitdaging in mijn carrière gesteld. Ik moet op het niveau zien te komen van hem daar”, zei hij in de hospitality van HRC, met een knikje naar wereldkampioen Marc Marquez, die aan een andere tafel een kiwi zat te eten. “Ik heb anderhalf jaar nodig gehad om op het niveau van Andrea Dovizioso te komen bij Ducati. Marc is zes jaar jonger en heeft zeven jaar ervaring met deze machine. Ik denk dat er niet veel zijn die zo’n uitdaging hadden aangedurfd.”

“Marc laat het er gemakkelijk uitzien, maar geen enkele MotoGP-machine is ‘makkelijk’ en dus is elke overstap lastig. Dat zie je ook aan bijvoorbeeld Johann Zarco, die met de Yamaha vooraan reed en nu met de KTM stijf achteraan rijdt, terwijl Pol Espargaró er heel aardig mee presteert, of aan Andrea Iannone, die met Ducati en Suzuki kon winnen, maar met de Aprilia grote moeite heeft. Overstappen is moeilijk, omdat elke machine een andere gebruiksaanwijzing heeft, maar die verschilt per coureur, per circuit, per situatie. Ik heb een heel soepele rijstijl, moet het hebben van bochtensnelheid, maar bij de Ducati werkte dat absoluut niet. Gewoonlijk stuurt een motor beter de bochten in als je meer overhelt, maar bij de Duc werkte dat juist tegenovergesteld. Het duurde lang voordat ik begreep hoe je op die machine moet rijden: als een boot, door de achterrem veel te gebruiken, niet te lang in een hellingshoek te blijven en te profiteren van de acceleratie. De Honda werkt weer anders, is veel fysieker en complexer, meer een gooi-en-smijt-motor.”

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws