Premium

Interview Martin Mulder en Niels Kleinlooh van Harley-Davidson

Geen enkel motormerk is zo iconisch als Harley-Davidson, zelfs mensen die niets met motorrijden hebben kennen de Amerikaanse fabrikant. In de hoogtijdagen, rond de eeuwwisseling, produceerde men in Milwaukee meer dan 330.000 motoren per jaar, maar ‘das war einmal’, zoals onze Oosterburen het zo treffend verwoorden!

De financiële crisis trof het Amerikaanse traditiemerk namelijk ongemeen hard, wat je met onder meer terugziet in de productiecijfers. Ondanks een opleving rond 2014 blijft de teller momenteel steken op 200.000 motorfietsen per jaar. Die dalende verkoopcijfers, verminderde omzet en lagere winsten zijn veroorzaakt door tal van factoren, zoals moeite om een nieuw (lees: jonger) publiek te vinden en ook de handelsoorlogen die president Trump met China en de oude wereld startte, deden het merk geen goed.
Het roer moest dus om, en dat kan op twee manieren: voorzichtig links en rechts wat te besparen en dingen stapje voor stapje aan te passen, óf je slikt de bittere pil in één keer en neemt in één klap grote beslissingen met direct enorme gevolgen, maar waarmee je het merk wel klaarstoomt voor de komende jaren. En precies dat laatste deed Harley-Davidson begin 2020 middels een programma genaamd ReWire. De hele top van het bedrijf werd vernieuwd en in alle lagen van de organisatie wordt gekeken naar de winstgevendheid.

In MotoPlus 3/2021 kijken we samen met Martin Mulder en Niels Kleinlooh van Harley-Davidson Benelux, DACH & Nordic terug op deze bewogen tijd. Hoe zien zij de toekomst van dit iconische merk? Waar liggen de kansen, waar loeren de gevaren? Je leest het allemaal in MotoPlus 3/2021 (vanaf 5 februari in de winkel). Liever het gemak van een abonnement? Klik dan hierrr

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws