Nieuws

In 2022 al kleine Harley met grote motor?

Het platform van de nieuwe Harley-Davidson Sportster S moet als basis gaan dienen voor een nieuwe familie. De naam van die familie kan zomaar Nightster worden. Visueel komen toekomstige modellen namelijk behoorlijk in de buurt van de vertrouwde cruiser.

Het zal niemand verbazen dat Harley-Davidson de technologie van de nieuwe Sportster S niet uitsluitend aan één model voorbehoudt. Met het verdwijnen van de luchtgekoelde kleine Sportsters, ontbreekt momenteel een interessant model aan de onderkant van de prijsschaal. Het succes van de betaalbare Iron-modellen van de oude generatie echoot na en vraagt om opvolging. In maart 2021 liet Harley-Davidson de modelnaam Nightster opnieuw als handelsmerk beschermen. Van 2007 tot 2012 voerden de Amerikanen een betaalbare 1200 Sportster met deze naam, die uiteindelijk door de Iron-reeks werd vervangen. Nu zijn er beelden opgedoken van een Harley-Davidson met de nieuwe motor, die goed past bij de naam Sportster. De machine is minder complex dan de Sportster S en dus betaalbaarder. Kijken we hier naar nog een nieuw model voor 2022?

In tegenstelling tot het Bronx-prototype, dat al klaar lijkt voor serieproductie, of de Flat Tracker die in het verschiet ligt, tonen vage foto’s van de vermeende nieuwe Sportster duidelijk de chopper genen van een Sportster Iron, Custom of Low. Duidelijk te herkennen zijn de Revolution-motor, vastgeschroefd aan het frame, een eenpersoonszadel met een vertrouwd ogend achterspatbord en een recht 2-in-1 uitlaatsysteem. Vooral de achterkant van de motorfiets verschilt duidelijk van de onlangs gepresenteerde Sportster S. Die combineert een monoshockdemper met een kunstige, uit buizen opgebouwde achterbrug, de mogelijke Nightster heeft stereoschokdempers en een eenvoudiger achterbrug. De voorkant van het nieuwe model is uitgerust met een conventionele telescoopvork met een enkele remschijf. De remklauw lijkt daarbij van het axiale type. Het is aannemelijk dat de remmen weer van Brembo komen, maar dan uit het goedkopere segment.

Van de Bronx weten we dat hij een variant krijgt van het nieuwe blok, met ‘slechts’ 975 cc cilinderinhoud. Dit maakt ook een Nightster 975 mogelijk, eventueel zonder ‘Sportster’ ervoor. Vanuit het oogpunt van de modelgeschiedenis is het een logisch idee om bij modellen met de kleine cilinderinhoud de succesvolle Iron-naam te gebruiken. De Nightster krijgt dan het grote blok met 1250 cc inhoud. De Iron 975 en de Nightster 1250 zijn veilige kandidaten om de Sportster-familie aan te vullen.
Slechts een maand eerder dan de Nightster registreerde Harley-Davidson ook de naam Bareknuckle. Zogenaamd als een breed marketingproject, maar daarvoor is niet echt een beschermd woordmerk nodig. Veel meer lijkt het de naam voor een minimalistische motorfiets op basis van de Sportster S. De naam Bronx is al sinds begin 2018 beschermd en het model was bijna klaar. Het lijkt erop dat iemand hier gewoon op de knop moet drukken. Tussen haakjes: op dezelfde dag als Pan America, heeft Harley ook het woordmerk 48X geregistreerd. Hét nummer dat Harley gebruikt voor instapmotoren gebaseerd op de Sportster met een grote motor en groot succes.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws