Honda roept 312.603 motoren terug
Omdat een storingsgevoelig startrelais de ontsteking kan onderbreken en daardoor de motor tijdens het rijden kan uitvallen, moeten wereldwijd maar liefst een dikke driehonderdduizend Honda’s voor een controle naar de dealer. Een klein euvel met grote gevolgen. Omdat het startrelais mogelijkerwijs niet op correcte wijze is afgedicht, kan de motor van verschillende Honda-modellen tijdens het rijden plotseling afslaan. In het meest extreme geval met een val of brand aan boord tot gevolg. Om dat gevaar te beteugelen is Honda de grootste terugroepactie uit haar geschiedenis gestart. De actie heeft hoofdzakelijk betrekking op de lichtere en middelgrote inhoudsklassen vanaf 125 cc, waaronder bijvoorbeeld de populaire NC-tweecilindermodellen met 700 en 750 cc longinhoud en aantal scooters, maar ook op zwaardere machines als de VFR800, de CBF1000 en de Pan European 1300. Alle betrokken motoren zijn gefabriceerd tussen september 2013 en juni 2015. De Honda Fireblade, de CB1000R, CB1100EX, VFR1200, de Crosstourer en de Gold Wing maken geen onderdeel uit van deze recall, omdat ze een ander startrelais hebben. Bij de Honda-dealer kan aan de hand van het framenummer worden vastgesteld of het relais afkomstig is van een verkeerde batch en worden vervangen. Deze magneetschakelaar bevindt zich in de meeste gevallen in de buurt van de accu, dus onder het zadel.